Buitenland27 juli 2000

Verslagenheid in stad vliegtuigbouwer

Toulouse rouwt om
ramp met boegbeeld

Van onze buitenlandredactie
TOULOUSE – Honderden mensen hebben, soms met tranen in de ogen, gisterochtend in Toulouse een omweg gemaakt langs de hekken van Aérospatiale, de vliegtuigbouwer waar twintig jaar geleden de dinsdag bij Parijs verongelukte Concorde van de lijn liep.

Het supersonische passagiersvliegtuig is een beetje het symbool van de stad, uitgegroeid tot boegbeeld van nationale Franse trots. Vlak achter het hek staat er een tentoongesteld: de ”001”, de eerste die er in 1969 is geproduceerd.

Iedereen in Frankrijk dacht dat er met de Concorde niets kon gebeuren. „Het is de mooiste vogel die de mensen ooit hebben gemaakt”, vertelt een werknemer van Aérospatiale, dat onlangs de naam EADS kreeg, na het samengaan met de andere Franse vliegtuigbouwer Dassault.

Franse pers
Toulouse treurt, en zo ook de hele Franse pers. ”De supersonische legende crasht”, meldt het economisch dagblad La Tribune. Het linkse dagblad Libération kopt ”De Concorde van de dood”. France-Soir, meer sensationeel, probeert de laatste dertig seconden te beschrijven van het toestel, dat vlammend opsteeg van Charles de Gaulle. De communistische Humanité heeft het over „het ongelofelijke drama”: de ergste Franse vliegramp in de afgelopen kwart eeuw, die volgens Les Echos, ook een economisch dagblad, een schok teweeg heeft gebracht.

De media benadrukken dat de Amerikanen er alles aan hebben gedaan om de Concorde de nek om te draaien, jaloers dat niet zij een dergelijk passagiersvliegtuig hebben, dat vliegt met ruim tweemaal de snelheid van het geluid.

Volgens minister Gayssot van Transport luidt het ongeluk evenwel niet het einde in van het tijdperk van de supersonische verkeersvliegtuigen. Normaal gesproken blijft Concorde vliegen tot 2010. Een nieuwer, nog sneller, zuiniger en groter model met een actieradius van zo'n 20.000 kilometer ligt in Toulouse op de tekentafel.