Buitenland | 21 juli 2000 |
Godsdienstige dimensie vormt eigenlijke kern van het conflictJeruzalem vooral religieus struikelblokVan onze correspondent Het hart van Jeruzalem is de Oude Stad, die op zijn beurt weer verdeeld is in vier wijken of kwartieren: de Joodse, de islamitische, de christelijke en de Armeense. De bewoners leven echter niet helemaal gescheiden. De afgelopen jaren hebben steeds meer moslims panden overgenomen in de christelijke wijk. Joden zijn de moslimwijk binnengetrokken. Om de Oude Stad heen bevindt zich een groot aantal Joodse en Palestijns-Arabische wijken. Israëliërs en Palestijnen, die elk hun eigen taal, cultuur en geschiedenis hebben, leven gescheiden van elkaar. Beide delen van de stad hebben bijvoorbeeld hun eigen openbaar vervoersysteem. Alleen in werksituaties komen beide groepen elkaar veel tegen. Tempelberg Jeruzalem is ook een heilige plaats voor de islam. Na Mekka en Medina is Jeruzalem de belangrijkste heilige stad voor deze godsdienst. Arabieren spreken dan ook van Al-Quds, oftewel de heilige. Evenals voor de Joden heeft voor de moslims Jeruzalem haar heiligheid te danken aan de Tempelberg. Maar het woord Tempelberg gebruiken zij niet. Ze spreken van Haram esh-Sharif, de edele omheining. Vanaf deze plaats heeft volgens de islamitische traditie Mohammed zijn nachtelijke reis gemaakt naar de hemel, waar hij ondermeer met Abraham sprak. De moslims bouwden later op de Tempelberg de Rotskoepel en de Al Aqsamoskee. Zo werd de Tempelberg ook voor de moslims een heilige plaats. Gebedsregeling Dit religieuze belang van Jeruzalem voor het Jodendom en de islam is verweven met het nationalisme van respectievelijk Israël en de Palestijnen. In Israël en Palestina zijn godsdienst en nationalisme (en met het nationalisme de politiek) nauw met elkaar verbonden. Dat heeft ondermeer tot gevolg dat beide partijen soevereiniteit (uiteindelijke politieke zeggenschap) in Jeruzalem eisen. Israël staat erop soevereiniteit te houden in vrijwel de gehele stad, de Palestijnen willen die krijgen in althans de Arabische wijken en op de Tempelberg. Ook voor het christendom is Jeruzalem een heilige stad. In de stad is de Heilige Grafkerk de belangrijkste heilige plaats. Volgens de christelijke traditie staat deze kerk op de plaats van Golgotha en het graf van de Heere. Vanaf de vierde eeuw vormt de Heilige Grafkerk een belangrijk pelgrimscentrum voor het christendom. De kerken in Jeruzalem hebben geen eisen met betrekking tot soevereiniteit. Maar ze willen wel dat er met hun belangen rekening wordt gehouden. Protest patriarchen Met het niet uitnodigen van kerkelijke vertegenwoordigers laten de Amerikanen zien dat zij de kwestie Jeruzalem eerst en vooral beschouwen als een kwestie waarover twee naties (Israël en de Palestijnen) strijden. De drie monotheïstische godsdiensten spelen op zijn best een secundaire rol. Deze typisch westerse benadering vormt waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de besprekingen zo stroef verlopen. Het conflict rondom Jeruzalem heeft belangrijke religieuze wortels en de vraag is daarom of politici in staat zijn een oplossing te vinden die voor alle partijen acceptabel is. |
![]() |