Explosievenexpert: Bom zat wel degelijk in bagageruimte
Nieuw getuigenis versterkt positie aanklager in Lockerbie-rechtszaakKAMP ZEIST De positie van de aanklager in het Lockerbie-proces in Kamp Zeist is gisteren versterkt. Een Britse explosievenexpert ondersteunde met zijn verklaring namelijk de stelling dat de twee Libische verdachten van de aanslag op de PanAm-Boeing een bom in een koffer verborgen. De verdediging heeft tot nu toe twijfel pogen te zaaien over dit kofferscenario door voor te stellen alsof er een explosief in de wand van het vliegtuig had gezeten.
Maar de expert, Alan Feraday, vroeger hoofd van het forensisch explosievenlab van de Britse onderzoeksdienst Defense Evaluation and Research Agency (DERA), concludeerde gisteren na drie dagen te zijn ondervraagd dat het hart van de explosieve lading zich op 64 centimeter van de huid van de romp heeft bevonden. Dat betekent dat de bom zich in een bagagecontainer bevond. Eerder al had een andere DERA-expert, Christopher Peel, dit ook verklaard. Beiden spraken daarmee de verklaring tegen van Christopher Protheroe, chef bij de Britse luchtvaartongevallenraad AAIB. Die heeft in het proces verklaard te twijfelen over de precieze plaats van de bom in het Amerikaanse vliegtuig, dat in december 1988 boven de Schotse plaats Lockerbie ontplofte. Door de aanslag kwamen 270 mensen om het leven. Technische fout Protheroe onderzocht de schokgolf waarmee de explosie gepaard ging. Hij berekende dat de koffer met de bom zich niet 63, maar 30 centimeter van de wand van de vliegtuigromp bevond. Protheroe zei dat dit een technische fout in de aanklacht is. Die fout kan gevolgen hebben voor de rechtsgang. Het proces in Kamp Zeist wordt namelijk volgens Schots recht gevoerd. Daarbij hoeft de verdediging niets te bewijzen, maar kan voldoende twijfel over de zaak reden zijn voor vrijspraak. In de zaak tegen de twee Libiërs baseren de aanklagers zich vooral op een radiocassetterecorder die door de Libiërs aan boord zou zijn gesmokkeld. Dat apparaat zou de bom hebben bevat. De Libiërs werkten in Malta. De bom zou van Malta met de recorder zijn verstuurd en in Frankfurt in de jumbo zijn beland. Alle in Frankfurt toegevoegde bagage zat in een container. |