Buitenland | 26 april 2000 |
Veel Europese tunnels onveiligBRUSSEL De veiligheid van verkeerstunnels in Europa laat sterk te wensen over. Onderzoek van de Europese tak van de AIT/FIA, de internationale koepel van automobielclubs, geeft aan acht van de 25 belangrijke tunnels het predikaat slecht of zeer slecht.
De Alfonso XIII (westelijk van Andorra) komt als slechtste uit de bus, met daarna de Fornaci-tunnel aan de Italiaanse Rivièra. Beide waren volgens de inspecteurs zeer slecht. Slecht scoorden zes tunnels, waaronder de San Salvatore (Zwitserland, ten zuiden van Lugano), de Perjen (Tirol), de Isla Bella en de Crapteig (Oost-Zwitserland), de tunnel onder de Tyne bij Newcastle en de Fourvière (bij Lyon). Opmerkelijk is dat vijf van de acht tunnels maar één tunnelbuis hebben, waardoor mensen bij een brand nauwelijks kans hebben te ontsnappen. Met name de rampen in de Mont-Blanc- en de Tauerntunnel hebben de aandacht voor veiligheid versterkt. Bij de twee tunnelbranden kwamen vorig jaar 53 mensen om het leven. Ook twee Belgische tunnels komen op de lijst voor; de Brusselse Leopold-II-tunnel en de Craeybeckx-tunnel bij Antwerpen. Beide zijn volgens de AIT/FIA van aanvaardbaar niveau. De Gubrist bij Zürich voert de veiligheidslijst aan, gevolgd door de Engelberg-tunnel tussen Karlsruhe en Stuttgart. De ANWB spreekt van een bedenkelijke situatie en vindt dat de Europese Commissie werk moet maken van regelmatige onafhankelijke veiligheidsinspecties. De automobilistenbond bekijkt of het leden alternatieve routes zal aanbieden. Met het oog op de veiligheid vindt de ANWB het onaanvaardbaar dat vijf tunnelbeheerders weigerden aan het onderzoek mee te werken. Zo bleven de Britse Dartford-tunnel, de Banzole, de San Domenico, de Gran Sasso en de Ceis-tunnel (alle Italië) buiten de inspectie. |
![]() |