Boekrecensie

Titel: Investeren in zeeschepen
Auteur: drs. G. Boom

Uitgeverij: Van Boom & Slettenhaar Scheepsinvesteringen
Laren, 1999
ISBN 90 76 747 01 6
Prijs: ƒ 14,50

Recensie door A. Ermstrang - 5 januari 2000

Investeren in zeeschepen

Meer dan 17.000 beleggers hebben de afgelopen jaren gezamenlijk meer dan 950 miljoen gulden in scheepvaartondernemingen (scheeps-cv's) geïnvesteerd. Dit gebeurde in de veronderstelling dat staatssecretaris Vermeend van Financiën zijn eigen fiscale stimuleringsbeleid niet zou saneren.

Met de presentatie van het Belastingplan 21e eeuw en het voorgestelde overgangsregime gaat er evenwel veel veranderen voor participanten in de bestaande en nieuwe scheeps-cv's. In ”Investeren in zeeschepen” wordt een uitleg gegeven van de mogelijkheden van een scheepsinvestering in de vorm van een commanditaire vennootschap. Op die wijze worden al meer dan een eeuw dure zeeschepen gedeeltelijk gefinancierd. De traditie gaat volgens sommigen zelfs terug tot in de 15e eeuw.

De deelname is vooral vanwege fiscale aspecten aantrekkelijk. De uiteindelijke rendementen komen voor wel 70 procent tot stand door het voor dit soort uitgaven gunstige belastingklimaat. De belangstelling voor participaties, variërend van circa 30.000 tot 100.000 gulden, is de afgelopen jaren dan ook alleen maar toegenomen. Ook binnen de kring van onze lezers valt een toenemende belangstelling voor deelname in één of meer scheeps-cv's te ontdekken. In feite is er sprake van een beleggingsmarkt.

Vermeend wil aan de scheeps-cv in haar huidige vorm een einde maken. De auteur van ”Investeren in zeeschepen”, drs. G. Boom van Boom & Slettenhaar Scheepsinvesteringen BV, wijst er echter op dat er een overgangsregeling voor bestaande scheeps-cv's is voorzien. Uitspraken van Vermeend voorzien volgens hem daarnaast in een nieuw fiscaal stimuleringsbeleid voor scheepsinvesteringen, waardoor het vertrouwen in een gezonde toekomst van scheepsparticipaties gerechtvaardigd lijkt. In zijn boek geeft hij een overzicht. Adviseurs, mogelijke participanten, analisten en andere geïnteresseerden kunnen op basis van de handreikingen in het boek een keuze maken en min of meer de kwaliteit van de scheeps-cv's beoordelen.

Boom laat in zijn boek wel de waarschuwing horen dat zijn visie is gebaseerd op logica en dat „politieke besluiten vaak het karakter van een compromis hebben en daarmee soms aan logica inboeten.”