Heerenveen, 2000
ISBN 90 5829 095 6
Pagina's: 120

Recensie door ds. H. R. H. A. de Boer - 10 mei 2000

De binnenkamer
van het huwelijk

Het boek ”Samen in liefde” is het tweede deel in de serie ”Huwelijksleven”. Het eerste deel ging over de communicatie in het huwelijk. Het tweede deel gaat in op de vragen rondom liefde, seksualiteit en gezinsvorming. Al lezende heb ik gemerkt dat dit bijna naadloos aansluit bij datgene wat in het eerste deel zo uitvoerig aan de orde is gekomen. Ik bedoel: een huwelijksrelatie staat of valt met communicatie, zeker op het tere terrein van seksualiteit en de beleving daarvan.

De bedoeling van de serie is vragen in en rondom het huwelijksleven voor het voetlicht te brengen en daar pastoraal richting en stuur aan te geven. Laat ik voorop mogen stellen geweldig dankbaar te zijn voor deze serie. Deze voorziet in een wezenlijke behoefte en kan een gids zijn in de nood die op dit terrein –ook in de gereformeerde gezindte– helaas veel voorkomt.

Over het algemeen leeft er een zekere huiver om over een teer onderwerp als seksualiteit en de beleving daarvan te spreken, laat staan te schrijven. Veel boeken die op dit terrein verschijnen roepen eerder weerstand op dan dat ze aanzetten tot echt luisteren. Dit boek ademt een totaal andere sfeer. Op een begrijpelijke wijze, met juist gekozen woorden en met veel kundigheid wordt de lezer meegenomen in de 'binnenkamer' van het huwelijksleven.

Vanuit verschillende invalshoeken gaan diverse auteurs in op vragen rondom de huwelijksbeleving. Vanuit bijbels, psychologisch, ethisch en medisch-psychosociaal perspectief benoemen zij de vragen en noden en geven aanzetten die tot verder nadenken stemmen.

Verwondering
In het eerste hoofdstuk schrijft prof. dr. W. H. Velema over ”Het huwelijk in bijbels licht”. Hij doet dat op een wijze zoals we van hem gewend zijn. De lijnen die getrokken worden zijn door en door bijbels en leggen er getuigenis van af dat de schrijver in de leer is geweest bij de Heilige Schrift zelf. Eenieder kan het begrijpen. Eenieder zal er van harte amen op zeggen.

In het tweede hoofdstuk gaat drs. P. M. Wagenaar in op het onderwerp ”Seksualiteit in de huwelijksrelatie”. Op open en eerlijke wijze komt de seksualiteit aan de orde. Wat gaat er toch een zegen uit van het eerbiedig luisteren naar Gods Woord. Dan kunnen alle dingen besproken worden op een open wijze. Wat heeft de Heere toch een heerlijk geschenk gegeven in het huwelijk, dat in verwondering gebruikt mag worden.

Bijzonder mooi vond ik het slot van deze bijdrage, waarin heel duidelijk naar voren komt dat seksualiteit ten diepste praten is met elkaar in pure openheid en liefde. Wanneer het bijbels spreken over liefde vlees en bloed geworden mag zijn in de levens van zowel man als vrouw, dan is de beleving van de seksualiteit in het huwelijk ronduit een verrassende zegen die de Heere schenkt.

Kalendermethode
In het derde hoofdstuk gaat prof. Velema in op de vragen rondom huwelijk en gezinsvorming. Dat gebeurt op een zeer evenwichtige wijze, waarbij de schrijver ervoor waakt in uitersten te vervallen. Hetgeen over dit onderwerp gezegd wordt, is niet alleen herkenbaar omdat alle echtparen met deze vragen in aanraking komen, maar het is voluit een betrouwbare instructie die zicht geeft op de beantwoording van de vraag: Wat wil de Heere van ons en hoe wil de Heere dat we met die vragen zullen omgaan? Ik moet zeggen dat in dit hoofdstuk zeer principiële zaken aan de orde komen, die uiteindelijk bepalend zijn voor de uitwerking daarvan in de praktijk, zoals die in de andere hoofdstukken beschreven wordt.

De laatste drie hoofdstukken –over vruchtbaarheid en bijbels verantwoorde 'methoden' om gestalte te geven aan de opdracht tot gezinsvorming– zijn praktisch van aard. Mevrouw N. Oevermans en drs. A. J. Boender zijn heel concreet. Dat geeft de lezer, wat mij betreft, direct het gevoel dat het hier gaat over dingen waar hij ook mee te maken heeft.

Het echtpaar H. en A. Hendriksen schrijft een hoofdstuk over wat in de volksmond wel genoemd wordt de ”kalendermethode”. Het is duidelijk dat dit boek nadrukkelijk aandacht vraagt voor deze methode. Dat lijkt me zeker met het oog op al datgene wat in de praktijk om ons heen gepromoot wordt, terecht. Het boek biedt veel praktische informatie. De wijze waarop aandacht gevraagd wordt voor deze methode doet weldadig aan en nodigt hartelijk uit tot nadenken.

We mogen blij zijn met deze serie en dus ook met dit boek. Van harte hopen we dat dit een weg mag vinden in vele gezinnen. Ik zou willen zeggen: Neem en lees.