Uitgeverij: Voorhoeve
Kampen, 1998
ISBN 90 297 1577 4
Pagina's: 72
Prijs: ƒ 17,90

Het kinderfeest

Een kinderfeest organiseren, is een flinke klus. Daarom schreven Anne en Peter Thomas ”Kom je ook op mijn feestje”, een boek dat ouders wil helpen bij de voorbereiding en de uitvoering van een partijtje. De auteurs laten het niet bij het beschrijven van spelletjes, maar geven kort en bondig informatie over de ontwikkelingsfasen van kinderen tot 12 jaar, feestjes op verschillende leeftijden, de voorbereiding, de verjaardag en het programma. Ook gaan ze in op vragen van ouders, reiken ze ideeën voor feestjes met een thema aan en laten ze zien hoe je uitnodigingen, feestmutsen, slingers en cadeautjes maakt.

De ruim 240 spelletjes zijn overzichtelijk gerangschikt naar spelsoort en leeftijd. Symbolen maken bij ieder spel onder meer duidelijk voor welke leeftijdscategorie een spel geschikt is, hoeveel kinderen nodig zijn en om wat voor soort spel het gaat. Koekhappen, pandverbeuren, bellen blazen, stoelendans en zaklopen komen bekend voor. Tijgerjacht, In het donkere bos, Paard beslaan en Reis naar Amsterdam prikkelen de nieuwsgierigheid. Voor de uitvoering van de spelletjes zijn geen buitenissigheden nodig. Dat geldt ook voor de opgenomen recepten.

”Kom je ook op mijn feestje” is een praktisch en prettig leesbaar boek. Een register van spelletjes en knutsels, één met recepten en een lijst naar spelsoort en leeftijd vergroten de bruikbaarheid. Enkele voorstellen van de auteurs, zoals het organiseren van een driekoningenfeest en een heksenfeest zullen onuitgevoerd blijven, maar voor het overige slagen Anne en Peter Thomas erin tegen de stroom in te roeien en een antwoord te geven op de trend om verjaardagen ver van huis en steeds uitbundiger te vieren. Hun slogan dat een ouder zijn kind pleziert door een partijtje zélf te organiseren, krijgt vulling. Het gaat immers niet om het fantastische, maar om kleine dingen die een eigen sfeer aan het kinderfeest geven, zoals zelfgemaakte slingers of vader die een verhaal vertelt.

Met haar boek ”Voetjes van de vloer, en 70 andere spelletjes voor kinderen van 3 tot en met 6 jaar” levert Vera van der Wulp ideeën voor partijtjes. Een handvol suggesties omlijst de heldere en bondige beschrijving van de spelletjes. Volgens de auteur, die jarenlang kleuterleidster was, zijn het vaak de simpelste spelletjes die het meeste plezier geven. De spellen die ze selecteerde, zijn goed uitvoerbaar en vereisen geen bijzondere benodigdheden. Een praktisch boekje dat in vergelijking met de hierboven besproken uitgave echter minder uitgebreid en vrij prijzig is.