ISBN 90 5210 316 x
Pagina's: 208
Prijs: ƒ 69,50

Recensie door B. Luyendijk - 5 juli 2000

Naslagwerk over reptielen en amfibieën
is nuttig, leesbaar, maar soms gevaarlijk

”Reptielen en Amfibieën” van Robert Davies en Valerie Davies is een duidelijk boek met mooie, gedetailleerde foto's en tekeningen. Een 'must' voor iedere liefhebber van reptielen en amfibieën. De uitgave bevat veel soortbeschrijvingen en nuttige, maar ook minder nuttige tips.

De onderverdeling van het boek is zeer overzichtelijk gehouden. Het stevige werk opent met een inleidend betoog, waarna een hoofdstuk over reptielen verzorgen en een hoofdstuk met soortbeschrijvingen volgen. Voor de amfibieën is een identieke opmaak gekozen. De vijf hoofdstukken worden gevolgd door een zogeheten glossarium. Omdat het boek voor beginners is geschreven, vormt dat een waardevolle aanvulling, waarin de meeste moeilijke termen die in het boek voorkomen, worden verklaard.

Klimaat
”Reptielen en Amfibieën” bevat veel informatie voor iedereen die geïnteresseerd is in het houden en verzorgen van deze dieren, maar ook voor degene die er gewoon meer over wil weten. Overigens worden er veel soortbeschrijvingen gegeven van dieren die al lang beschermd zijn.

Vooral de vragen en antwoorden zijn duidelijk en prettig om te lezen en ruimen veel misvattingen uit de weg. Het is jammer dat het boek kennelijk is geschreven voor mensen in een warmer klimaat dan het onze, wat resulteert in een aantal adviezen, vooral met betrekking tot buitenvivaria, die in ons klimaat absoluut de dood van deze dieren zouden betekenen. Voor het buiten onderbrengen van reptielen is het verstandig altijd eerst een specialist te raadplegen.

Vernieuwend
Uit hun manier van schrijven wordt duidelijk dat de auteurs jarenlang ervaring hebben opgedaan met het houden van reptielen en amfibieën. Hun liefde voor de dieren blijkt uit de vele tips die ze geven om de leefomgeving te optimaliseren. Soms staat belangrijke informatie te ver van het artikel vandaan, waardoor mensen die specifieke informatie willen lezen belangrijke punten kunnen overslaan. Al met al is ”Reptielen en Amfibieën” echter een praktisch en vernieuwend boek.

B. Luyendijk, auteur van deze recensie, is medeoprichter van Het Plastron, een in aanbouw zijnd opvangcentrum voor schildpadden.