Uitgeverij: Athenaeum-Polak & Van Gennep
ISBN 90 253 4677 4
Pagina's: 110
Prijs: ƒ 15,50

Recensie door drs. F. A. van Hartingsveldt - 15 maart 2000

Ongecensureerde mythologie

De Leuvense classicus Patrick de Rynck is niet tevreden met de inhoud van de Nederlandstalige boeken die belangstellenden wegwijs maken in de Griekse mythologie. Daarom probeert hij zelf de leemtes van zijn voorgangers op te vullen.

De Grieken, die lange tijd buiten de godsopenbaring leefden, hebben langs verschillende wegen geprobeerd een verklaring te vinden voor het ontstaan van de wereld en de herkomst van de mens. Aanvankelijk deden ze dat door mythen, later vooral ook door logische redenering (filosofie).

De Griekse mythologie bestaat uit een bont geheel van verhalen, die voor ons bekende elementen zoals de schepping en de oorsprong van de jaargetijden bevatten. Door middel van deze verhalen gaven de Grieken op hun manier antwoord op de altijd weer door mensen gestelde vragen: Waar komen wij vandaan en waar gaan wij heen?

De Leuvense classicus heeft twee bezwaren tegen de Nederlandstalige boeken die tot nu toe op dit gebied verschenen zijn. Allereerst laten de auteurs steeds pikante details weg. Daarmee wordt een onjuist beeld van de klassieke Oudheid in leven gehouden: het gaat om een saai en levenloos verleden. Verder wordt er volgens hem geen rekening gehouden met recente interpretaties van de oude verhalen en vertelt men slechts één versie van de mythen, terwijl er vaak meer varianten van één verhaal bekend zijn.

De Rynck wil uit boosheid hierover een grondige en uitvoerige Griekse mythologie schrijven, waarin hij de leemtes van zijn voorgangers opvult. ”De kleine Griekse Mythologie” is een voorproef van wat hij volgens de achterflap van het boekje uiteindelijk publiceren wil: een volledige, aantrekkelijk vertelde, wetenschappelijk verantwoorde en vooral ongecensureerde Griekse mythologie in het Nederlands. Dit boekje beschrijft het ontstaan van de Griekse goden, de schepping van de eerste mensen en de zondvloed.

Hoe is deze proeve van bekwaamheid te waarderen? Gezegd moet worden dat De Rynck een vlotte schrijfstijl heeft. Een stijl die boeit. Volledigheid kan hem ook niet ontzegd worden. Veel mythen die De Rynck navertelt, worden voorzien van varianten en aantekeningen. Het boekje wordt afgesloten met een uitvoerig register. Toch heb ik ook moeite met het boekje. De Griekse mythologie bevat veel verhalen over onwettige liefdes. Omdat De Rynck een ongecensureerde mythologie wil vertellen, maakt hij nogal eens gebruik van zinnen en passages die weinig verhullen. Verschillende tekeningen in het boekje versterken dit element.

Kortom, de grondige werkwijze van de auteur belooft veel voor het grotere werk dat volgt. Wat mij betreft wordt de inhoud ervan toch nog maar eens door de censuur gehaald.