ISBN 90 435 0064 X
Pagina's: 207

Recensie door Els Brussé-Dekker - 9 februari 2000

Amerika Saga nieuwe serie Brock en Bodie Thoene

Goudzoekers
en misdadigers

Graven in de geschiedenis levert voor Brock en Bodie Thoene een rijkdom aan ideeën voor hun boeken. Vandaar dat er weer een nieuwe serie boeken van hun hand verschijnt, de Amerika Saga, die zich in het midden van de negentiende eeuw afspeelt.

Als het eerste deel de toon zet voor de rest van de serie, zijn er nog veel gevechten met schurken te verwachten en, zoals te verwachten bij een Thoene-product, kleine doses romantiek. ”Tocht om Kaap Hoorn” begint met een moord en eindigt met de dood van twee misdadigers en daartussenin is het zelden pais en vree. In de epiloog kunnen we lezen dat de mannelijke en de vrouwelijke hoofdpersoon later met elkaar getrouwd zijn, dus ook dat verhaalonderdeel is netjes afgerond.

Profiteurs
Waar het boek eigenlijk over gaat, vergt niet zoveel woorden. Hoofdpersoon is een stuurman die al varend in Californië op een niet altijd even aangename manier kennismaakt met de bevolking, die vooral bestaat uit goudzoekers, profiteurs en misdadigers. Hij ontsnapt steeds aan allerlei gevaren en zelfs voor zijn onmogelijke liefde bestaat een oplossing. Dat het boek desondanks 207 bladzijden telt, ligt dan ook vooral aan de omslachtige manier van schrijven en aan de vrij ruime bladspiegel.

De titel slaat de plank enigszins mis; de tocht om de kaap vindt al in het begin van het boek plaats. Het vertelperspectief is opvallend. In het grootste deel is de stuurman als ikpersoon aan het woord, maar tussendoor meldt een alwetende verteller wat zijn beoogde geliefde meemaakt.

Humor
Het hele boek ademt een soort droge humor, waar niet iedereen van houdt, behalve lezers die moeten glimlachen bij oneliners en zinnen als: „Het lijkt erop dat zelfs de beste plannen kunnen mislukken. Vader Patrick had de naam San Jose amper uitgesproken of de deurflap van de tent werd aan de kant geschoven en Walter Buck en Clyde Wick stormden naar binnen met een revolver in de aanslag. Het was duidelijk dat zij niet voor de gezelligheid langs kwamen.”

Het lijkt ook wel of het verhaal zich langs allerlei inhoudelijke schokeffecten moet bewegen om te boeien; zo wemelt het van de ruzies en gevechten en laten de schrijvers de uiterst deugdzame vrouwelijke hoofdpersoon terechtkomen in niet minder dan een ruig bordeel. De verhaalfiguren blijven daarbij helaas net zo plat als de bladzijden waarop ze voorkomen: de dappere, maar onnozele stuurman, de reeks onbetrouwbare schurken, de zorgzame, vaderlijke kok en de onkreukbare jongedame.

Ik kan me wel betere boeken herinneren van het echtpaar Thoene. Hopelijk is dit eerste deel niet toonaangevend voor de rest van de serie.