Pagina's: 143
Prijs: ƒ 24,90

Recensie door ds. W. N. Middelkoop - 4 april 2001

Studie over diaconaat is praktisch van aard

Gemeentezijn vanuit de Bijbel

”Tot Uw dienst” is een handreiking om het diaconaat in de gemeente te optimaliseren. Doel daarvan is de gemeente bijbels op te bouwen.

Tegenwoordig wordt er veel geschreven over gemeenteopbouw. Wat daarbij opvalt is dat men met allerlei nieuwe zaken meent te moeten aankomen om het gemeentezijn nieuw leven in te blazen. Nieuwe werkvormen, geïmporteerd uit de Verenigde Staten, lijken de tovermiddelen waarmee de gemeente kan worden opgebouwd.

Het boek ”Tot Uw dienst” van Aart Peters is verschenen in de serie ”Bouwen aan de gemeente”. In dit boek vindt de lezer echter geen geïmporteerde nieuwigheden. Peters laat zien dat diaconaat een middel is tot gemeenteopbouw.

Beleidsplan
De auteur is sinds 1984 diaconaal consulent van de hervormde kerkprovincie Gelderland en heeft dus heel wat jaren ervaring in het diaconale werkveld. Daarvan legt zijn boek getuigenis af. In het eerste hoofdstuk geeft Peters aan waarom hij diaconaat ziet als middel tot gemeenteopbouw. Vervolgens gaat hij in op de dienende gemeente, bespreekt kernnoties over het diaconaat vanuit de Schrift, om dan in te gaan op de praktijk van het diaconaat. In een apart hoofdstuk laat hij zien hoe belangrijk het is om te werken vanuit een beleidsplan.

Diakenen denken vaak praktisch. Lange theoretische verhandelingen waarderen ze meestal niet. Ze kunnen dan ook dit boekje gerust ter hand nemen. De informatie is praktisch van aard. Voor wie een vernieuwend of verdiepend boek wil lezen op het gebied van diaconaat, is deze studie geen aanrader. Ook degenen die de recente diaconale publicaties uit hervormde en christelijk gereformeerde kring kennen, zullen geen nieuws aantreffen.

De kracht van dit boek –de praktische inhoud– vormt tegelijk de zwakte. De auteur schrijft zeer sterk vanuit de hervormde situaties. Het hoofdstuk over beleid wordt geheel opgebouwd vanuit ordinantie 1 uit de hervormde kerkorde. Zo zorgt de schrijver ervoor dat het boek slechts in beperkte mate bruikbaar is voor diakenen met een andere kerkelijke achtergrond. Dat is jammer. Juist omdat de serie waarin het boek verschijnt bredere aandacht verdient.