Uitgeverij: Voorhoeve
ISBN 90 297 16746
Pagina's: 382

Recensie door ds. P. Molenaar - 3 januari 2001

”Samen onderweg” biedt ook ambtsdragers veel

Dagboek voor echtparen

”Samen onderweg”, een dagboek voor man en vrouw, behandelt veel vragen rondom huwelijk en gezin. Hoewel het in de eerste plaats de bedoeling is het als echtpaar te lezen, kan het ook ambtsdragers veel bieden.

De schrijvers, Sjoerd en Gerdien Poorta, zijn gehuwd en hun huwelijk is gezegend met vier kinderen. Ze wonen in het Turkse Istanboel. Sjoerd is daar journalist en correspondent voor christelijke dagbladen, onder meer voor deze krant. Gerdien werkt als tolk-vertaler. Beiden zijn intensief betrokken bij het huwelijkspastoraat.

In het voorwoord noemen ze de eisen waaraan dit dagboek moest voldoen: laagdrempelig, zodat iedereen het kan begrijpen, uitnodigend tot gesprek, de meest belangrijke aspecten in het huwelijksleven belichtend, gebaseerd op Gods Woord en gebaseerd op ervaringen van anderen.

Bewogenheid
Wie de informatie nagaat die dit echtpaar gelezen heeft, komt onder de indruk van de betrokkenheid op de vragen rondom huwelijk en gezin. De auteurs proberen in 167 dagen naar aanleiding van een bijbelgedeelte een gesprek te openen rondom de vragen binnen huwelijk en gezin. Met veel liefde en inzet hebben zij dit gedaan. Je merkt heel duidelijk de pastorale bewogenheid met de nood van deze tijd, waarin het huwelijk aan alle kanten ondermijnd wordt. Daarbij zie je ook hun eerlijkheid. Sjoerd maakt bijvoorbeeld in het voorwoord duidelijk dat het met name een nood is dat mannen zich in deze tijd vaak aan hun verantwoordelijkheid onttrekken.

Aan het einde van het boek staan nog twee bijlagen. De eerste bevat een vragenlijst voor raadgevers, die mijns inziens ook goed gebruikt zou kunnen worden voor huwelijkscatechese en pastoraat. In de tweede bijlage staan huisregels die lessen bevatten om binnen een christelijk huwelijk en gezin je plaats in te nemen. Je kunt merken dat die bijlagen goed doordacht zijn. In dit boek komen alle aspecten van het huwelijks- en gezinsleven aan de orde, zoals de relaties met familie, vrienden, kerk, maatschappij, werk, studie en ook het gebruik en de gevaren van televisie. Daarbij wordt geen enkele vraag uit de weg gegaan. Je merkt dat dit echtpaar de zaken die in onze tijd leven heel goed doordacht heeft.

Heilige instelling
Het boeiende van het boek is dat bij elk onderwerp naar aanleiding van een bijbelgedeelte enkele vragen worden gesteld. Deze zijn bedoeld om samen na te denken over je plaats binnen huwelijk, gezin, maatschappij en de christelijke gemeente. Heel wat actuele zaken komen aan de orde, zoals conflicten binnen een huwelijk, milieu, omgaan met de tijd en opvoeding van kinderen.

Ik moet zeggen dat dit boek mij geboeid heeft. Door de bijzonder actuele benadering van de verschillende vragen van deze tijd word je gedwongen te lezen. Wel merk je duidelijk dat het boek uit de evangelische richting komt, zoals bij het gebruik van de godsnaam ”Heer”. Dat merk je ook aan de literatuur die geraadpleegd is, al hebben de schrijvers ook zeker materiaal uit de gereformeerde gezindte geraadpleegd.

Sjoerd en Gerdien Poorta leggen veel nadruk op de relatie met God en benadrukken het belang van een vaste ordening in het gebedsleven. Zo kunnen de voorbeden op bepaalde dagen een vaste plaats krijgen. We leven immers buitengewoon jachtig. Duidelijk is, gezien de vele onderwerpen, dat het allerminst een oppervlakkig boek is. Er worden dingen aangereikt die bij ons wel eens meer aandacht mochten krijgen binnen de kerkelijke gemeente. De schrijvers gaan diep op verschillende zaken in. Duidelijk houden ze het huwelijk als een heilige instelling van God hoog. Seksualiteit buiten het huwelijk wijzen ze op grond van de Bijbel duidelijk af. In praktische zin zijn de vragen binnen huwelijk en gezin en de verschillende relaties naar binnen en naar buiten bijzonder goed doordacht. Ook hebben ze zeker oog voor de moeiten en zorgen binnen een huwelijk, als rouw en verdriet een gezin treffen, zoals bij het verlies van een kind.

Praktische antwoorden
Hoewel dit boek in de eerste plaats bedoeld is voor gehuwden, kunnen ook ambtsdragers er veel bijbels en praktisch materiaal uit halen, met het oog op de beantwoording van de vele vragen die vanuit de gezinnen worden gesteld. Er wordt veel aan praktische antwoorden geboden.

Daarbij zeg ik wel dat je het boek met de nodige gave van onderscheid moet lezen. Met name bij de opmerkingen rondom seksualiteit en voorbehoedsmiddelen heb ik mijn vragen. Voor zowel een remonstrantse als voor een fatalistische benadering van gezinsvorming moeten we oppassen. In dat opzicht ligt er ook binnen het huwelijk een verzoeking. Zo zouden er nog wel wat andere vragen gesteld kunnen worden. Dat bevestigt alleen maar dat ik dit boek met bijzondere aandacht gelezen heb. Als het gesprek is doodgelopen in een huwelijk, worden hier lijnen getrokken om de meest wezenlijk gesprekken binnen een huwelijk weer op gang te brengen. En dat is winst.