ISBN 90 5560 202 7
Pagina's: 133
Prijs: ƒ 19,75

Recensie door ds. A. K. Wallet - 15 november 2000

Veel hang naar verandering mist geestelijke wortels

Als de kerk conflicten geeft

”Delen in eenheid” is een boek dat voornamelijk geschreven is voor leden van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), maar niet alleen door leden van deze kerken. Het boek heeft als ondertitel: ”Omgaan met verschillen in de kerk”. Een thema dat geen zwerfsteen is in alle kerken. We hebben er allemaal mee te maken. Het lijkt er tegenwoordig vaak op dat de verschillen groter zijn dan de eenheid.

In dit boek worden richtlijnen gegeven hoe men met elkaar én met veranderingen in de kerk moet omgaan. Niet minder dan acht hoofdstukken zijn aan dit thema gewijd. De acht schrijvers benaderen ieder het thema vanuit een ander gezichtspunt.

Dr. J. E. Post doet dat met een sociologische bijdrage getiteld: ”Omgaan met verschillen”. Dr. A. Th. van Deursen schrijft vanuit historisch gezichtspunt over scheuring en hereniging in de kerkgeschiedenis. Dr. J. Kennedy, historicus in de VS, schrijft over het interkerkelijk conflict in een geseculariseerde maatschappij. Ds. D. de Jong heeft als onderwerp ”Omgaan met eenheid”.

Drs. M. A. de Ronde (psycholoog) gaat in op ”Conflictbeleid in de kerk”. Drs. W. Scholte, onder meer psychotherapeut, geeft aan hoe weerstand en angst aan de orde zijn bij veranderingen in de kerk. Juriste mr. R. Dijkstra-van der Wolf laat zien hoe ”mediation” (conflictbemiddeling) in de praktijk van het omgaan met verschillen nuttig kan zijn. Van deze bijdrage kunnen we veel leren. Ten slotte is er een bijdrage van mr. F. W. Houtman over ”Kerkelijke besluitvorming”, waarin wordt aangegeven hoe omgegaan dient te worden met de kerkorde bij verschil van inzicht.

Ambtsdragers
Een rij van deskundigen heeft zich gebogen over de vraag hoe ondanks verschillen toch de eenheid bewaard kan blijven. Er zijn conflicten aan de orde op allerlei terreinen van het kerkelijk leven, soms in de persoonlijke sfeer, rond het niet-functioneren van ambtsdragers, maar heel vaak ook in de sfeer van veranderingen die in de gemeente aan de orde zijn. In dit boek worden wegen gewezen waarop men zowel ter voorkoming van conflicten als ook tot het oplossen ervan kan komen. Het ene artikel spreekt daarbij meer aan dan het andere, maar zij verdienen alle dat er nota van genomen wordt.

Er worden heel praktische wenken gegeven aan de hand van voorbeelden hoe we met elkaar dienen te communiceren. Het lezen van een dergelijk boek brengt weer tot bezinning. Er worden waardevolle adviezen gegeven.

Enkele opmerkingen. Als er geschreven wordt dat we anders zijn dan vroeger toen we bij voorbeeld niet naar de bioscoop gingen, dan heb ik met zo'n conclusie meer moeite dan de schrijver. Is het zo nodig om de pluriformiteit te benadrukken omdat uniformiteit nu eenmaal niet meer gaat in onze tijd? Krijgen we niet veel conflicten doordat elke gemeente haar eigen liturgie vaststelt, waardoor men elkaar vaak niet meer herkent als leden van dezelfde kerk?

Vrees
Het is te vrezen dat veel zucht naar verandering de geestelijke wortels mist. Gaat het in dat alles echt om de eer van God en het welzijn van Gods gemeente? Dienen we voor alles niet te vragen in gebed: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

Er staan goede dingen in dit boek Wie met spanningen te maken heeft, kan, zij het genuanceerd, veel uit dit boek leren.