's-Gravenpolder, 2000
ISBN 90 9013785 8
Pagina's: 157
Prijs: ƒ 27,50. Besteladres: Wilgestraat 17, 4431 CJ, 's-Gravenpolder

Recensie door H. Hille - 18 oktober 2000

Bakermat van bakkerianen

Deze zomer was het 75 jaar geleden dat er te 's-Gravenpolder een gereformeerde gemeente werd geïnstitueerd. Naar aanleiding daarvan besloot de kerkenraad een jubileumboek samen te stellen. De geschiedenis van deze gemeente kan bijzonder genoemd worden, daar 's-Gravenpolder de bakermat van het inmiddels verdwenen kerkverband van de bakkerianen is geweest. Weliswaar behoort deze periode tot de voorgeschiedenis van de huidige gereformeerde gemeente, maar de auteur besteedt er mijns inziens terecht royale aandacht aan.

De auteur, K. W. van Luik, behandelt eerst het kerkelijk leven tot en met de Afscheiding, waarna hij uitvoerig het ontstaan en de ontwikkelingen binnen de bakkeriaanse gemeente nagaat. De volgende hoofdstukken beschrijven vrij gedetailleerd het ontstaan van de gemeente in 1924, de bouw van het kerkgebouw en de ontwikkeling van een geordend kerkelijk leven. De schrijver tekent een evenwichtig beeld. Het goede krijgt nadruk, maar het kwade wordt niet verzwegen. Veel passeert de revue. Van orgelperikelen tot verenigingsleven, van psalmberijming tot ledenstatistiek.

's-Gravenpolder is een groeikern en de kerkelijke gemeente groeit mee. Waren er in 1927 359 (doop- en belijdende) leden, in 1999 waren dat er 1633. Elk jaar komen daar gemiddeld 50 leden bij.

Terecht constateert Van Luik dat de groei van de gemeente en de bouw en verbouwing van het kerkgebouw slechts de buitenkant betreffen. Wat het belangrijkste is, kan aan die uiterlijke verschijnselen niet of niet zo gemakkelijk afgelezen worden. Toch heeft hij geprobeerd de lezer ook daar iets van door te geven. Niet alleen werd de herdenkingspreek van ds. J. Schipper (uitgesproken op zondagavond 5 september) in zijn geheel opgenomen, ook heeft de schrijver getracht het een en ander mee te delen van Gods voortgaande genadewerk in de harten van sommige van Zijn kinderen in 's-Gravenpolder en omgeving.

Ambtsdragers
In kaderteksten worden extra bijzonderheden gegeven. Daarin staan ook lezenswaardige biografietjes van enkele ambtsdragers die 's-Gravenpolder gediend hebben, en van de vier predikanten die aan de gemeente verbonden zijn geweest.

Het boek is goed gedocumenteerd (bronvermelding en notenapparaat), overzichtelijk ingedeeld (hoofdstukindeling met tussenkopjes), keurig verzorgd uitgegeven en royaal geïllustreerd. Helaas ontbreekt een personenregister.