Sliedrecht, 2000
Pagina's: 44
Prijs: ƒ 6,00 (excl. verzendkosten)

Recensie door J. H. Mauritz - 20 september 2000

Versluis laat geen
leeg testament na

Sinds 18 juli 2000 is Piet Versluis spoorloos. Dat is een groot verlies voor het (christelijke gereformeerde) Landelijk Contact Jeugdverenigingen (LCJ), waar hij als jeugdleider een gewaardeerde plaats had. Het is ook een onpeilbaar verdriet voor zijn vrouw en kinderen. Van Piet Versluis verscheen eerder dit jaar het boekje ”Spoor-loos?”. Het gaat om een boeiend boekje dat richting wil geven in het kerkelijk jeugd- en jongerenwerk. Collega Versluis gaf aan het boekje de ondertitel ”Over de Boodschap en de communicatie”.

Bij het doornemen van dit boekje moest ik denken aan een boek van Piet van de Ploeg over jongeren die het bijbelse spoor bijster raakten. Van de Ploeg gaf zijn boek de titel mee: ”Een leeg testament”. Een sprekende titel. De schrijver gaf ermee aan dat er geen erfenis meer is. De oudere generatie heeft niets meer nagelaten voor de jongere generatie. Het was een schrijnend verhaal over jongeren die de kerk verlaten.

In het boekje van Piet Versluis is echter geen sprake van een leeg testament. De lezer komt er wel een stuk zorg in tegen. Jongeren dreigen te ontsporen in onze postmoderne cultuur. Ze zijn op zoek naar een antwoord op hun vragen. Wat kan het kerkelijk jeugdwerk betekenen voor deze jongeren? Op deze vraag is een antwoord gezocht. De neerslag ervan is te vinden in dit pakkend boekje voor jeugdwerkers.

Rechte sporen
Centraal staat hoe de boodschap van Gods Woord doorgegeven dient te worden aan jongeren. De boodschap staat vast: het gaat om de rechte sporen van zonde en genade, om het werk van de Heilige Geest en het geloof in Christus. Dat is een boodschap die haaks staat op de tijd, op de cultuur en op de omstandigheden. Een boodschap die je toch aan het hart van de jongeren wilt leggen. Maar hoe? Om het eigentijds te zeggen: hoe communiceer je de boodschap zó dat ze door jongeren van deze tijd verstaan wordt? Een prangende vraag voor elke jeugdwerker, ambtsdrager en docent die de bijbelse boodschap wil laten landen bij jongeren.

”Spoor-loos?” geeft praktische handreikingen. Daarnaast wijst deze LCJ-uitgave op de samenhang tussen gezin, kerk en jeugdwerk. Te midden van allerlei soorten van vorming is het van belang om dezelfde lijnen te trekken en zo elkaar te versterken! Dat vraagt om geestelijk denken, ofwel: denken vanuit God. Om in het jeugdwerk sporen te maken, zijn geestelijk denkende mensen nodig. Mensen die voorleven en aangeven dat alleen de vreze des Heeren doet wijken van het kwade.

Herinnering
Dit boekje geeft een waardevolle aanzet in de bezinning op de plaats van het Woord in onze cultuur en de communicatie ervan naar jongeren. Graag onderstreep ik dat in onze 21e eeuw in het jeugdwerk meer aandacht zal moeten zijn voor de apologetiek, ofwel de communicatie van de kernzaken van het christelijk geloof in de ontmoeting met mensen voor wie de Bijbel geen zeggenschap (meer) heeft.

Piet Versluis heeft ons geen leeg testament nagelaten. Zo blijft hij in onze herinnering.