Barneveld, 2000
ISBN 90 5804 021 6
Pagina's: 143
Prijs: ƒ 27,50

Recensie door drs. A. A. Teeuw - 6 september 2000

Zalving en gebedsgenezing

Opnieuw is er een boekje over ziekenzalving en gebedsgenezing: ”Als iemand van jullie ziek is”. Ik moet denken aan de kerkelijke gemeenten waarin de ziekenzalving een discussiepunt geworden is. Voor- en tegenstanders luisteren nauwelijks meer naar elkaar en verbittering is het gevolg. Ik verwachtte, toen ik het boekje ging lezen, een vurig pleitbezorger van de ziekenzalving tegen te komen. Een gedachte die niet juist bleek te zijn.

Op de achterzijde van het boekje staat dat de auteur op een evenwichtige en genuanceerde manier beschrijft wat Jakobus 5 kan betekenen voor de zieken in de kerk. Ik kan dat beamen. Het boekje is evenwichtig geschreven met een milde toon en met grote bewogenheid met de zieken in de gemeente. De auteur, de arts-theoloog Dilwyn Price, geeft op duidelijke wijze aan wat het gebed kan betekenen, juist als mensen ziek zijn. Daar ligt het accent van het boekje. In bijna ieder hoofdstuk bespreekt hij enkele gedeelten van Jakobus 5 en trekt vervolgens daaruit de lijnen naar de gemeente van vandaag.

Ziekte en zonde
Ik zal een paar punten noemen die mij aanspreken. In de eerste plaats de bijbelse visie op ziekte. Wat blijkt telkens weer dat wij in onze maatschappij ziekte en genezing vermedicaliseerd hebben. Als we denken aan de oorzaken van ziekten, dan zoeken we die bij ontstekingen en bacteriën. Als het gaat om genezing, dan denken we direct aan medicijnen. Maar dat de Heere het leven leidt en dat de satan kan verzoeken, wordt meestal vergeten. Dat ziekte en zonde met elkaar in verband staan heeft in het dagelijkse leven nauwelijks betekenis meer. En juist bij die zwakke plek legt de schrijver de vinger. Hij schrijft niet alleen over Gods hand in het leven, maar ook over Gods bedoeling met ons leven. Zelfs ziekten kunnen meewerken ten goede!

In de tweede plaats schrijft de auteur fijnzinnig over het gebed. Een gelovig gebed vermag veel. Toch valt de auteur niet in de valkuil van het verwijt van gebrek aan geloof als herstel uitblijft en de zieke niet geneest. Nee, niet iedereen die ziek is, ontvangt lichamelijke genezing. Maar wie tot God vlucht, ontvangt wel vrede, ondanks de ziekte of handicap. De auteur legt meer accent op het gebed en het vertrouwen op God, dan op de zalving en de genezing.

In de derde plaats schreef Dilwyn Price dit boekje terwijl hij zelf ongeneeslijk ziek was. Dat geeft het boekje een extra dimensie. De auteur wist waarover hij schreef. Veel gebed, maar geen genezing. Gezalfd met olie, maar de ziekte bleef. Uiteindelijk stierf hij, twee weken na het afronden van dit boekje.

Amputatie
Soms stelt hij rake vragen. Mag je bidden om genezing na een beenamputatie? Mag je bidden om genezing van een ongeneeslijke ziekte? Let wel: het onderwerp waarover dit boekje handelt, is niet eenvoudig. Zeker als je ernstig ziek bent, kunnen er veel vragen opkomen. Want wat wil Psalm 103 zeggen, waar staat dat Hij al onze krankheden geneest? Geldt dit alleen voor de zondeschuld, alleen voor geestelijke zwakheden of ook voor lichamelijke ziekten?

Het boekje stemt tot nadenken, ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik de auteur op sommige punten niet volg. Zo vind ik hem te weinig kritisch ten aanzien van de 'genezingen' in Lourdes. Ook zijn keus om de ziekenzalving in de praktijk toe te passen, roept bij mij vragen op. Maar dat neemt niet weg dat de auteur gevoelige en moeilijke thema's op een hedendaagse en toch fijnzinnige wijze weet te verwoorden.