Kampen 2000
ISBN 90 297 1662 2
Pagina's: 204

Recensie door dr. P. H. R. van Houwelingen - 14 juni 2000

Middenpaneel
van Lukas-drieluik

In het programma ”De Bijbel Open” van de Evangelische Omroep behandelt ds. D. M. van de Linde, hervormd predikant, het complete evangelie naar Lukas. De door hem uitgesproken teksten worden later, voorzien van gespreksvragen, in boekvorm uitgebracht. De recentste uitgave betreft het middendeel van Lukas, dat de hoofdstukken 9 tot en met 16 beslaat.

Het boek bevat mooie teksten, die steeds beginnen met een aansprekende introductie om de aandacht van de hoorders c.q. de lezers te trekken. Vervolgens wordt het desbetreffende gedeelte parafraserend en zorgvuldig behandeld. De gespreksvragen zijn vooral gericht op toepassing van de bijbelse boodschap in het persoonlijk leven, in het maatschappelijk verkeer en in de kring van de gemeente. Zo is dit boek uitermate geschikt als hulpmateriaal bij het integraal doornemen van het Lukas-evangelie. Het zal dan fungeren als middenpaneel van een fraai drieluik.

Reisverhaal
Toch moet ik wel een kritische kanttekening plaatsen. Het middendeel van Lukas' boek staat bekend als het reisverhaal. Uitvoeriger dan andere evangelisten beschrijft hij Jezus' gang naar Jeruzalem. Na de aankondiging van het lijden volgt een lange voorbereidingstijd, gericht op de opneming in de hemel. In feite vormen de hoofdstukken 9 tot en met 19 één groot geheel. Daarom vind ik het jammer dat de structuur van het reisverhaal in dit boek niet erg uit de verf komt. De reis zelf wordt natuurlijk wel genoemd, maar verder blijven het allemaal losse episoden: de verheerlijking op de berg, de uitzending van de zeventig en de gelijkenissen van de barmhartige Samaritaan en de verloren zoon. En dan stopt het boek, inhoudelijk gezien, geheel willekeurig bij hoofdstuk 16. Zo gaat echter de grote lijn van het reisverhaal, Jezus' gang naar Jeruzalem en verder, verloren.

Is bij een drieluik het middenpaneel gewoonlijk niet breder dan de beide zijpanelen?