Uitgeverij: Telos
ISBN 90 6064 997 4
Pagina's: 224
Prijs: ƒ 49,50

Recensie door drs. E. F. Vergunst - 5 april 2000

Zegetocht van het Woord

”Het begon in Jeruzalem”. Dat is de titel van een in samenwerking met de EO bij Telos verschenen boek. Het heeft als ondertitel: ”Op ontdekkingsreis door Handelingen”. Met de titel is de inhoud raak getypeerd. Het herinnert ons aan de opdracht van Christus aan Zijn discipelen om in Zijn Naam onder alle volken te prediken en daarbij te beginnen in Jeruzalem. Daar ontstond de eerste christengemeente, die zich onder en door de prediking van de apostelen sterk uitbreidde. Het boek Handelingen deelt het ons nauwkeurig mee.

Intussen bleef de gemeente niet alleen in Jeruzalem gelokaliseerd. Het Evangelie ging vandaar verder naar Klein-Azië, naar Griekenland, naar Rome. Het trok vanuit de stad van God langs wonderlijke wegen naar de hoofdstad van de toenmalige wereld. Daarbij had het vele moeiten en veel tegenstand te overwinnen. Maar die zegetocht van het Koninkrijk Gods was niet te keren. Daar bleek hetgeen in Jeruzalem begonnen was te sterk en onoverwinnelijk voor. Niet omdat de dienaren van dat Koninkrijk zo sterk waren, maar omdat de ”handelingen van de apostelen” de ”acta” van de Heilige Geest waren.

Dat is het boeiende in dit mooie boek, dat het ons in woord en beeld de gang van de Heilige Geest vanuit Jeruzalem voor ogen stelt. Dat wonder van de kracht en de voortgang van de Geest in de dienst van het Evangelie te midden van een aversieve wereld en een afgodische cultuur (opnieuw) te ontdekken, vormt de rijkdom van deze uitgave. Het laat ons zien langs welke onbegrepen, maar heilrijke wegen de Geest Zijn gang gaat om Zijn doel te bereiken.

Reisgids
In een ”Ten geleide” deelt Pim van der Hoff mee hoe dit boek totstandgekomen is. Met Pieter van Kampen trok hij langs de in Handelingen genoemde plaatsen met de Bijbel als eerste reisgids! Niet als een toeristische wegwijzer, maar meer als een geestelijk en cultureel vademecum. De vrucht daarvan wordt ons in dit boek aangereikt, waarbij de toenmalige wereld, waarin het Woord van God verkondigd werd, tot leven komt. De Joodse, de Grieks-hellenistische en de Romeinse cultuur, waarbinnen de gebeurtenissen van de Vroege Kerk plaatsvonden, worden helder beschreven. Daarmee correspondeert de drieledige indeling van het boek: de eerste christengemeente te Jeruzalem, de zendingsreizen van Paulus en de gevangenneming van Paulus.

Het moge duidelijk zijn dat dit boek meer is dan een reisverslag met nuttige informatie voor reizigers naar Israël of naar andere bijbelse landen. Ook al gaan wij daar niet daadwerkelijk heen, met dit boek zal een ”thuisreis” door de Handelingen van de Geest een verrijkende en –voor onze tijd– vertroostende ontdekkingsreis worden. Graag wil ik dit voorname boek dan ook hartelijk aanbevelen.