ISBN 90 2393003 7
Pagina's: 72
Prijs: ƒ 14,90

Recensie door ds. H. Polinder - 9 februari 2000

Catechisatiemethode drs. Van Campen geeft jongeren stem

In het licht van ”Reflector”

Drs. M. van Campen gaf zijn nieuwe catechisatiemethode de titel ”Reflector” mee. Een reflector wil langs onverlichte wegen automobilisten aangeven waar zij moeten rijden. Déze ”Reflector” wil de weg naar God wijzen en iets van het licht van Jezus Christus weerkaatsen en uitstralen.

”Bijbels ABC” en ”Stenen of diamanten” zijn de eerste twee boekjes die in deze serie verschenen zijn. ”Bijbels ABC” deel 1 is voor jongeren in de leeftijd van 14 tot 16 jaar, ”Stenen of diamanten” is voor jongeren van 16 jaar en ouder. In totaal bestaat deze serie uit tien delen voor de verschillende leeftijdsgroepen. Er zal ook een deel verschijnen voor hen die zich voorbereiden op het doen van geloofsbelijdenis.

”Bijbels ABC” deel 1 behandelt een aantal begrippen uit de Schrift aan de hand van het alfabet. In dit deel komen dertien thema's aan de orde, van aanbidden tot liefde. Elk hoofdstuk kent dezelfde opzet. Er wordt begonnen met een ”verkenning”, waarin het thema wordt benaderd vanuit de dagelijkse leefwereld van de jongeren. Daarna is er een ”bijbelstudie” waarin, aan de hand van vragen, op het gelezen bijbelgedeelte wordt ingegaan. Vervolgens vinden we onder ”informatie” de uitleg en de toepassing van een bepaald thema vanuit de Schrift.

Dan komt de ”verwerking” in een aantal vragen en/of opdrachten. In de meeste hoofdstukken volgt dan een ”belijdenisfragment”, met een weergave van een onderdeel uit de Heidelbergse Catechismus dat aansluit bij het thema. Elk hoofdstuk sluit af met een ”leesrooster” met zeven bijbelgedeelten en een vraag hierover. Tot zover de opzet.

Belevingswereld
Uiteraard betreft mijn beoordeling een globale indruk van deze serie, omdat deze methode door mij niet op de catechisatielessen gebruikt is. Als catecheet merk je vooral in de praktijk of een bepaalde aanpak de jongeren aanspreekt. Niettemin mogen we van de schrijver verwachten dat hij zijn eigen ervaringen vanuit het catechetisch onderwijs verwerkt heeft. Daarbij komt dat je als catecheet ook altijd weer op je eigen manier een bepaalde methode gebruikt.

Naar mijn inschatting is deze methode goed bruikbaar om als catecheet ook je eigen inbreng te hebben. De kracht van deze serie is dat ze ingaat op de (belevings)wereld van de jongeren. Jongeren krijgen gelegenheid om hun gedachten te uiten. Daarbij is het een pluspunt dat de schrijver probeert de bijbelse kernbegrippen vanuit Schrift en belijdenis duidelijk te maken. Op deze manier is er herkenning met de zondagse (catechismus)prediking.

Zonde en genade
Ik denk wel dat een catecheet zich er bij deze aanpak elke keer rekenschap van dient te geven dat hij niet te veel nadruk legt op actuele zaken, wat dan ten koste gaat van het doorgeven van de bijbelse boodschap.

De bijbelse noties van wedergeboorte, geloof en bekering, rechtvaardiging en heiliging komen op een evenwichtige manier aan de orde. Wat mij betreft had nog wel iets meer aandacht gegeven mogen worden aan de beleving van zonde en genade. De twee wegen komen duidelijk aan de orde, maar de weg tot het heil in Christus krijgt minder accent. Ik weet dat dit niet gemakkelijk is om aan jongeren door te geven. Maar het is wel van essentieel belang dat de jongeren horen hoe het geloof functioneert door het werk van de Heilige Geest.

Wie een nieuwe catechisatiemethode zoekt, kan hier uitstekend terecht. Ook het uiterlijk is fris en goed verzorgd. Het wachten is nog op de volgende deeltjes. We zijn de schrijver erkentelijk voor zijn werk.