ISBN 90 336 2738 8
Pagina's: 89
Prijs: ƒ 13,75

Recensie door M. H. Karels-Meeuse - 3 oktober 2001

Kinderboekenschrijvers brengen andere culturen en volken dichterbij

Taslina zoekt batterijen op een vuilnisbelt

Avonturen en gebeurtenissen moeten telkens weer anders verpakt worden. Het is interessant om ook eens over de grenzen te kijken en zo andere culturen en volken voor kinderen dichterbij te brengen. Onderstaande auteurs zijn daar goed in geslaagd. Deze boekjes van uitgeverij De Banier in Utrecht zien er met hun warme tinten stuk voor stuk aantrekkelijk uit en zijn bestemd voor kinderen vanaf ongeveer tien jaar.

C. M. de Putter-Dekker neemt haar lezers in ”Achter een gesloten deur” mee naar China, waar het wel even wennen is aan de namen. Soefong, een meisje van tien jaar, is de hoofdpersoon. Vader Waihong Chang heeft een goedlopend restaurant in Sjanghai. De kok heet Cheng en Chungwang is de bediende. Mama Miao en broertje Chi-Pin van drie jaar doen ook volop mee. Algauw zijn we aan het Chinees gewend en we leren af en toe Chinese woorden, zoals Ni zao (goede morgen) en Zaijian (tot ziens).

Bij het vriendinnetje van Soefong worden thuis in het geheim samenkomsten van christenen gehouden. Soefong gaat er graag naar toe, maar ze mag er niet over praten. Wat een verrassing als ze kok Cheng een christelijk lied hoort zingen! Soefong kan het niet laten om haar geheim tegen hem te vertellen en allerlei vragen te stellen over het Kind dat in Bethlehem werd geboren. Cheng schrijft een stuk voor haar uit de Bijbel over en ook Soefongs ouders krijgen belangstelling. De grootste verrassing komt als Soefong jarig is...

In deel twee –”De verscheurde kinderbijbel van Chi-Pin”– is het broertje van Soefong de hoofdpersoon. Chi-Pin is inmiddels zes jaar geworden. Alle kinderen op school mogen om de beurt iets moois meenemen om aan de klas te laten zien. Zonder na te denken neemt hij zijn mooie kinderbijbel mee. Wat valt dat tegen! De juf verscheurt de mooie platenbijbel voor zijn ogen en dezelfde middag nog komt er huiszoeking bij Chi-Pin thuis. Gelukkig wordt de familie bijtijds gewaarschuwd en de politie krijgt zelfs een heerlijke maaltijd aangeboden. Een aardige vondst, die met humor beschreven wordt.

Maar wat is er met de juf aan de hand? Als Soefong en Chi-Pin haar in het park tegenkomen, huilt ze om de verscheurde Bijbel. Treffend wordt beschreven dat de juf eigenlijk hetzelfde verdriet heeft als Chi-Pin. Beide boekjes geven een levendig beeld van de moeilijke situatie waarin christenen met hun gezinnen in China verkeren. Op een ongedwongen wijze maken we kennis met Chinese gewoonten, gebruiken en... beleefdheidsvormen.

Koolstaafjes
In ”Tranen op de Gifberg” verplaatst mevrouw De Putter de lezers naar Bangladesh. Taslina en haar zusje Sarisha werken op een vuilnisbelt. Ze zoeken daar batterijen, die ze moeten stukslaan om de koolstaafjes eruit te halen. Het is werk waar je ziek van kunt worden, want er komt bij het stukslaan gifstof vrij. Vader werkt hard in een fabriek en moeder heeft werkhuizen. Wat een zorgen als de kleine Sarisha steeds zieker wordt. Na veel verdriet komen er betere levensomstandigheden voor het gezin, al gaat de tekst op de achterflap iets verder dan het verhaal. Ook dit boek is gebaseerd op een schrijnende situatie uit de werkelijkheid en daarom leerzaam.

In het volgende boekje reizen we naar Egypte. R. Hoogerwerf-Holleman vertelt in ”Rakkie vindt het Goudland” over een jongetje dat met zijn ouders bij een vuilnisbelt woont. Rakkie helpt zijn vader met het sorteren van vuilnis. Ze hebben het thuis niet breed. Zijn vriend Luko vertelt iets spannends: hij heeft een oude kaart gevonden en wil met zijn vriendjes goud gaan zoeken langs de Nijl. Dat lijkt Rakkie ook wel iets, maar hij wil zijn vader niet in de steek laten.

Op een dag komt er een vreemde man bij de vuilnisbelt. Hij praat met vader ook over goud. Goud dat in de Bijbel te vinden is. Rakkie moet er veel over nadenken. Thuis praten ze alleen over Allah en Mohammed. Ze lezen in de koran en gaan naar de moskee. Staat dat ook in de Bijbel? Vader doet zo goed zijn best met vuil sorteren dat hij een eigen wagen van de minister krijgt. Nu wordt Rakkie niet langer door de andere jongens geplaagd. Veel belangrijker is dat hij de zendeling weer ontmoet, die hem vertelt over het goud uit de Bijbel. Het Evangelie vindt ingang in Rakkies jonge hart. Hij vindt het goudland!

Ku Klux Klan
In ”De terreur van de witte maskers” brengt A. Vogelaar-van Amersfoort ons in de Amerikaanse staat Mississippi. Harald is de zoon van de blanke dokter die pas in het dorp is komen wonen. Hij wil vriend worden met Peter en David. David heeft een donkere huidkleur en Harald merkt algauw dat je dan niet zomaar vrienden met elkaar kunt zijn. Peters broer Caleb plaagt David zoveel hij maar kan. Davids papa Joe en mama Mae werken aan een goede toekomst voor hun kinderen. Maar de vijandschap tegen hen wordt steeds groter.

Dan verschijnen er op een nacht geheimzinnige witte gedaanten met holle ogen op paarden bij het huis van het gezin van papa Joe en mama Mae. De Ku Klux Klan! Dat betekent niet veel goeds. De terreur laait zo hoog op, dat deze familie en ook het doktersgezin ten slotte moeten verhuizen. Maar tegen het vertrouwen op de Heere –vooral van mama Mae– kunnen zelfs de meest wrede gevoelens niets uitrichten. Aan het einde van het verhaal geeft de schrijfster ter verduidelijking een korte uiteenzetting over de Ku Klux Klan. Een boek dat van het begin tot het eind de spanning erin houdt.

IJsberen
Ten slotte komen we met ”Vechten tegen water en ijs” in ons vaderland terecht, maar niet voor lange tijd. Hanny van de Steeg-Stolk beschrijft de bekende geschiedenis van de tocht van schipper Willem Barentz en de zijnen, die zoeken naar een nieuwe handelsroute naar Indië via de Noordpool. De twaalfjarige Jacob is als dappere scheepsmaat de hoofdpersoon in deze geschiedenis. Ontberingen door koude, ziekte, honger, het gevaar van kruiend ijs, aanvallen van ijsberen en de overwintering in het Behouden Huys op Nova Zembla worden levendig beschreven. Vijf van de zeventien bemanningsleden zien hun vaderland nooit meer terug. Een geschiedenis die het waard is om in herinnering te blijven.