Rumpt, 2001
Vanaf 10 jaar

Recensie door M. H. Karels-Meeuse - 27 juni 2001

Kinderboeken
van vroeger
in nieuw jasje

Uitgeverij De Schatkamer in Rumpt stelt zich ten doel op Gods Woord gegronde boeken en brochures uit te geven, opgediept uit de schatkamer van het verleden. Brochures, geschriften van predikanten, oudvaders en ook kinderboeken met stichtelijke inhoud worden bewerkt en in een nieuw jasje gestoken. Drie nieuwe uitgaven vragen onze aandacht.

Het boek ”De weglopers” gaat over twee jongens die besluiten naar zee te gaan. Jan omdat hij het thuis moeilijk heeft en Maurits omdat hij het op kantoor niet naar zijn zin heeft. Bovendien lokt het avontuur.

Eenmaal op zee gaat het echter niet zo voorspoedig als zij gedacht hadden. De stuurman is een wrede man die hen het leven zuur maakt. Jan gaat er steeds bleker uitzien. Na een mislukte vluchtpoging van de jongens wordt Jan mishandeld. Hij voelt zich steeds zwakker worden en haalt het gebedenboekje voor de dag dat zijn moeder hem via Maurits meegaf. Er zijn veel vragen waarop hij geen antwoord weet. Gelukkig heeft Maurits een Bijbeltje bij zich waaruit hij zijn vriend voorleest. De beide boekjes krijgen grote betekenis voor Jan, vooral de geschiedenis van de verloren zoon spreekt hem aan.

Dit oude verhaal werd opnieuw verteld. Met sprekende omslag en illustraties van Adri Burghout is het een aardig boekje geworden.

”Op het verkeerde pad” is een verhaal waarin het begrip eerlijkheid hoog in het vaandel staat. Als Jo al zijn knikkers verloren heeft, vindt hij de mooie stuiter van zijn broertje Wim. Hij stopt die in zijn eigen zak met de bedoeling er flinke knikkerwinst mee te maken. Dat valt echter tegen. Jo komt van de ene moeilijkheid in de andere en dat terwijl zijn moeder, die weduwe is, hem steeds haar flinke oudste zoon noemt. Telkens legt Jo zijn sprekende geweten het zwijgen op, totdat alles uitkomt.

Een verhaal waarin duidelijk blijkt hoe men van de ene leugen snel in de andere vervalt, maar waarin ook plaats is voor berouw en vergevingsgezindheid. Het boekje draagt duidelijk een stempel van het verleden. Kinderen van nu zien een kwartje zoals kinderen vroeger een knikker bekeken. Hier en daar zijn de woordkeus en de stijl wat verouderd, maar de dialogen zijn levendig en levensecht. De enkele illustraties maken het verhaal niet mooier. De aardige omslagfoto is wel eigentijds.

Het boekje met de aansprekende titel ”Gods zaad kiemt in de kloostertuin” is in een aantrekkelijke uitgave herdrukt. Vele ouderen zullen dit verhaal nog kennen. In een kort voorwoord wordt vermeld dat het gegrond is op werkelijke gebeurtenissen.

In het stille dorp komt een oud heertje wonen. Er is iets wat de dorpelingen erg nieuwsgierig maakt: wat krijgt dat oude heertje veel aanloop en wat zijn het voor bijzondere mensen die hem bezoeken? Vaak klinkt er psalmgezang vanuit het keurig opgeknapte huisje. De dorpelingen weten niet dat er vaak gezelschap van Gods volk samenkomt, een gewoonte die op het dorp totaal onbekend is.

Nelis van Dort, een jongen uit het dorp, helpt het heertje in zijn tuin en komt er steeds vaker. Er groeit een stille eerbied in zijn jonge hart voor het heertje, wiens naam verder niet genoemd wordt. Na de dood van het heertje erft Nelis zijn mooie Bijbel, waarin hij trouw leest, net als zijn vriend Klaas van der Weele, een flinke boerenzoon. Klaas is de trots van zijn ouders, die trouw de rooms-katholieke leer aanhangen. Als de Heere gaat werken in het hart van Klaas verandert alles. De vijandschap wordt vooral bij zijn vader steeds groter, zodat Klaas ten slotte zelfs uit huis wordt gezet. Langs wonderlijke wegen werkt de Heere met hem door, tegen alle verdrukking in. De gedragen stijl van dit verhaal past heel goed bij de inhoud. Een ontroerend boek, dat bijzonder geschikt is om 's zondags voor te lezen.