Utrecht, 2000
ISBN 90 336 1699 8
Pagina's: 52
Prijs: ƒ 9,75

Recensie door Marianne Witvliet - 9 mei 2001

Wonen in een pleeggezin

In een ontroerend boek schildert Hijltje Vink voor kinderen het verhaal van Kim, die tijdelijk in een pleeggezin moet wonen. De titel ”Kim woont eigenlijk liever thuis” zegt op voorhand iets over de pijn die daarachter schuilgaat.

”Kim woont eigenlijk liever thuis” begint met een opstel van Jop. Jop schrijft dat hij een poes vindt. Met rood haar. Hij is ziek en Jop neemt hem mee naar huis. Als de poes beter is, wil hij hem heel graag houden. Maar de poes is van mevrouw Jansen, die in een rolstoel zit. Zij was hem kwijt. Nu is de poes van hen allebei. Een beetje van mevrouw Jansen en een beetje van Jop. „Dus ik heb een poes die niet van mij is en hij heet Poes”, eindigt Jop.

Het verhaal van Jop is eigenlijk het verhaal van Kim. Kim komt bij Jop in huis wonen, want haar vader heeft geen werk meer „en drinkt steeds vaker uit die fles met drank” en mamma is bijna nooit meer thuis. Kims juf merkte dat Kim steeds vaker hoofdpijn of buikpijn had en soms uit school niet naar huis wilde. De maatschappelijk werker, Jet, zegt tegen Kim dat ze het kind van pappa en mamma blijft, maar dat het beter is dat ze een poosje in een ander gezin gaat wonen. Kim gaat eerst een paar keer bij Jop thuis op bezoek en dan neemt ze al haar spulletjes mee. „En haar tandenborstel, Knuffel haar konijn. Ze heeft ook mamma's lekkere geurtje gekregen. Als ze dat opdoet, lijkt het net of mamma bij haar is.”

Eerlijk verhaal
Deze subtiele dingen kenmerken de stijl van Hijltje Vink, die zelf zes pleegkinderen heeft. Als Kim een keer op bezoek gaat bij haar eigen ouders, weet ze eigenlijk niet of ze het fijn vindt. „Je lijkt op Poes van mijn opstel”, zegt Jop. „Poes woont ook in twee huizen en heeft ook twee mensen die voor hem zorgen. En je hebt nog rooie haren ook”, voegt Jop eraan toe. ”Kim woont eigenlijk liever thuis” is een eerlijk verhaal, met ruzies, heimwee, humor en verdriet. Je hoopt dat alle kindertjes in dezelfde situatie als Kim dit boekje cadeau krijgen.

Achter in het boek zit een lotto, een memoryspelletje, een lijst met vragen en antwoorden over pleegkinderen en belangrijke adressen.