ISBN 90 266 1036 x
Pagina's: 80
Prijs: ƒ 17,50

Recensie door Marianne Witvliet - 29 november 2000

Roel en Jochem zijn
ondernemende jongetjes

In de Horizonreeks van uitgeverij Callenbach is zowel ”Op zoek naar Roel” als ”Vriendjes” een mooie aanwinst voor de onderbouw. Beide boekjes zijn speels, humoristisch en eigentijds. Kinderen vanaf vijf jaar kunnen zelf genieten. Voor ouders zijn de verhaaltjes een plezier om voor te lezen.

De Horizonreeks staat onder redactie van Vrouwke Klapwijk. Behalve de kwaliteit van het verhaal speelt de christelijke thematiek in elk boek een belangrijke rol. In ”Op zoek naar Roel” heeft Maty Romein dit prachtig uitgewerkt. Roel is een ondernemend jongetje. Hij maakt ruzie, jokt wel eens tegen zijn moeder en blijft bijvoorbeeld stiekem weg van school als hij hoort dat de juf niet zo aardig is.

De juf of zijn moeder pakt hem aan, en de manier waarop is hartverwarmend. Roel leert dat je iets voor een ander over moet hebben. Dat je ruzie kunt maken, maar het dan ook weer goed moet maken. Dat een bril dragen niet leuk lijkt, maar als je met de hele klas brillen van karton maakt, jij opeens een held bent als je een échte bril krijgt. Die gaat natuurlijk een keer doormidden.

Roel vindt het heel moeilijk om dat aan zijn moeder te vertellen. Hij stopt de bril in zijn rugzak en doet of hij nergens van weet. „Vertel eens hoe het komt dat je bril kapot is”, zegt zijn moeder. Roel durft mama niet aan te kijken. „De juf was boos. Ik zei dat het de schuld van Tom en Erik was. Toen gaf Tom mij een klap en Erik ook.” „Ik begrijp er niets van”, zegt mama. „Begin eens bij het begin. Je vond je bril niet lekker zitten. Je legde je bril op je tafel...” „Hoe weet u dat?” vraagt Roel verbaasd. „Ik denk het alleen maar.” Dan vertelt Roel het hele verhaal.

Deze subtiele ondertoon van Maty Romein siert het hele boek. Als Roel een cadeau mag uitzoeken voor een jarig jongetje dat in een rolstoel zit, kiest hij lego. Dat kun je zittend maken. Zelf maakt hij een kleurplaat van de Goede Herder. „Hij draagt een lammetje in Zijn armen. Om Hem heen lopen nog meer schapen en lammetjes. Als je niet lopen kunt, wil de Goede Herder je dragen! Roel gaat de plaat kleuren. Morgenvroeg zal hij hem brengen. Voor Jan.”

Konijn
In ”Vriendjes” vind je voorleesverhalen over Jochem. Jochem is net zo'n ondernemend jongetje als Roel en heeft een knuffelkonijn dat als alter ego dienstdoet. Hij praat met Konijn als hij bang is, blij is of als zijn geweten knaagt. Jochem eet slecht. Als hij zijn eten een keer over de tafel spuugt, moet hij naar boven. Jochem is boos. Kan hij er wat aan doen dat hij boerenkool met spekjes niet lekker vindt! „Je kunt toch wel de helft opeten”, zegt Konijn zachtjes. „Eten is goed voor je. Bloemkool lust je niet. Andijvie eet je ook niet op.” „Ga jij nu ook al tegen mij zeuren?” zegt Jochem boos. „Zelfs van die heerlijke zoete worteltjes wil je niet eten”, gaat Konijn verder. Het lijkt wel of Konijn net zo kijkt als mama. Jochem pakt hem beet. Hij stopt hem heel diep onder de dekens. Hij zoekt de grootste auto uit de speelgoeddoos. Hij rijdt een rondje over het bed. De wagen gaat heel hard over de bobbel. „Au-au”, klinkt van heel ver.”

Achteraf blijkt dat Jochems amandelen eruit moeten. Daarom eet hij slecht. Hij moet naar het ziekenhuis. De verhaaltjes kunnen apart worden gelezen, maar horen toch bij elkaar. Jochem logeert bij opa en oma en wil natuurlijk toch weer naar huis. Hij gaat naar school, naar de kerk, is jarig, krijgt Sinterklaas op bezoek, is ziek, en maakt dingen mee die de meeste kinderen zich zullen herkennen. Marijke ten Cate maakte vertederende illustraties bij het verhaal.