Zoetermeer, 1999
ISBN 90 239 1648 4
Pagina's: 127
Prijs: ƒ 19,90

Recensie door A. Tukker-Versluijs - 22 november 2000

Verhalen voor het slapengaan

De ondertitel van het boek ”Joost en Maartje” noopt tot nieuwsgierigheid. ”Kleuterverhalen in de spiegel van het Woord”, wat moet je je daarbij voorstellen? Gezellige voorleesverhalen, die een handvat bieden om met kinderen over een bijbels onderwerp te praten, zo blijkt uit de praktijk.

Ontroerend, grappig en vooral herkenbaar, dat zijn trefwoorden die opkomen bij het (voor)lezen van dit verhalenboek van Joke Verweerd. De auteur, in christelijke kring vooral bekend door haar gedichten, korte verhalen en romans, weet ook de aandacht van kinderen te vangen.

Het zijn heel alledaagse gebeurtenissen die ze beschrijft, en juist daarom kunnen luisterende kinderen zich gemakkelijk identificeren met de hoofdpersonen, Joost en Maartje. Omgaan met dieren, ruzie maken, elkaar helpen, naar de kerk gaan – het zijn allemaal dingen die ze zelf ook doen.

Bijbelse thema's
De meerwaarde van dit boek boven een ander voorleesboek is dat het een „opstap naar de Bijbel” wil zijn. De auteur verwerkte in de verhalen bijbelse thema's zoals vertrouwen, verdriet, schuilplaats en belofte. Onder aan elk verhaal over Joost en Maartje staat een bijbelgedeelte vermeld. Het is niet altijd erg gemakkelijk om de relatie tussen die twee onder woorden te brengen. Een register achter in het boek kan daar echter bij helpen.

Een voorbeeld ter verduidelijking. Hoofdstuk 9, ”Arme Elsje”, gaat over Maartje, die aan het fietsen is met haar pop Elsje. Er komen jongens achter haar aan, de pop valt uit het zitje en raakt bekneld tussen de spaken. Rukken en trekken helpt niet, vader moet de pop bevrijden. Elsje is vies en mank geworden, maar „gelukkig leeft ze nog”, zegt Maartje. Onder aan het verhaal staat als bijbelgedeelte 2 Samuël 4:4 en 9:1-13. In het register achterin staat dan bij dit bijbelgedeelte: „Mefiboseth. Trefwoorden: vluchten - schrik - ongeluk - verdriet - redding”.

Gesprek
Het boek is niet bedoeld om achter elkaar uit te lezen. Eén verhaal, met een gesprekje, is precies mooi. Het is dan ook heel geschikt om als dagboekje te gebruiken, 's avonds voor het slapengaan bij voorbeeld. Met een beetje creativiteit ontstaat vaak een aardig gesprek; een halfuur is zo voorbij... Misschien is het een idee om in een eventuele volgende druk gespreksvragen op te nemen. Dan komen de verhalen nog beter tot hun recht en het gebruiksgemak wordt erdoor vergroot.

De verhalen lenen zich uitstekend (als verwerkingsmateriaal bijvoorbeeld) voor gebruik op (zondags)school. En als je de thema's misschien iets anders in wilt vullen dan de auteur, bijvoorbeeld als het gaat over de doop of sinterklaas, heb je daar bij de verwerking mooi de gelegenheid voor.