ISBN 90 336 2690 X
Pagina's: 105
Prijs: ƒ 12,75

Recensie door J. Mijnders - 22 november 2000

Tussen Hoeken en Kabeljauwen

Een verhaal uit de bijbelse geschiedenis en een verhaal uit de vaderlandse geschiedenis vormen de onderwerpen van twee onlangs bij De Banier verschenen kinderboeken.

In ”De bevrijding van Jakin en Nakoma” (eerder verschenen onder de titel ”Jakin”) vertelt Janwillem Blijdorp het verhaal van Jakin, een veertienjarige Joodse jongen in de tijd van de tien plagen. Wanneer Egyptische soldaten de kudde van Jakin hebben gedood, besluit hij zijn vader te gaan zoeken, die als slaaf is meegenomen om te helpen bij de bouw van steden. Tijdens deze zoektocht wordt hij gevangengenomen, maar uiteindelijk gered door Nakoma, een meisje uit Nubië (het tegenwoordige Ethiopië). De twee kinderen besluiten samen verder te zoeken. Voordat het Jakin uiteindelijk lukt zijn vader te bevrijden, moeten de twee heel wat gevaren doorstaan. Zo wordt Nakoma door een Jood verkocht op de slavenmarkt en wordt Jakin ernstig ziek nadat hij gewond is geraakt door een gevecht met een woestijnlynx.

Tijdens hun tocht breken er steeds meer plagen uit. Regelmatig horen de twee ook over Mozes spreken, die is teruggekeerd om het volk Israël naar het Beloofde Land te leiden. Na de tiende plaag trekt het volk Israël weg uit Egypte. Nakoma besluit ook mee te gaan met Jakin en zijn volk, want „ik heb gezien hoe jullie op God vertrouwen en ik zag dat Hij er is als jullie Hem nodig hebben.”

„Jahwe is een God voor iedereen die Hem wil vinden”, is het antwoord van de vader van Jakin. En dat is tegelijkertijd de Boodschap die in dit hele jeugdboek duidelijk doorklinkt.

Burgeroorlog
Het eerste boek van Gert Koese, ”Avonturen rond Mechelsteyn”, gaat over een historisch onderwerp. Het speelt zich af in de tijd van de Hoekse en Kabeljauwse twisten.

Maarten vindt op een ochtend op de stalzolder een oorkonde. Samen met zijn vriend Barend gaat hij naar de abt van het klooster en vertelt dat dit document is verloren door vier ruiters die bij hen op de boerderij de nacht hebben doorgebracht. Als de abt het geschrift heeft gelezen, legt hij de jongens uit dat de inhoud van het document een burgeroorlog tot gevolg kan hebben. De oorkonde is namelijk afkomstig van gravin Margaretha (de Hoeken) en zij vraagt hierin steun om te strijden tegen haar zoon Willem (de Kabeljauwen).

Maarten en Barend komen na allerlei avonturen bij kasteel Mechelsteyn, waar ze de burchtheer waarschuwen voor de aanwezigheid van Hoeken. De jongens maken zo'n goede indruk op de kasteelheer dat hij hun vraagt zijn schildknapen te worden. Natuurlijk willen de jongens dit. Tijdens hun verblijf in het kasteel weten ze een verrader te ontmaskeren en maken ze zelfs een belegering van het kasteel door de Hoeken mee.

Dat de auteur kennis van de geschiedenis heeft, blijkt duidelijk uit dit verhaal. Het is een informatief boek geworden over een stukje geschiedenis dat veel jongeren niet goed kennen. Jammer dat het matig gecorrigeerd is. Een enkele keer is een zin (of woord) verkeerd afgebroken en een witregel (als teken van een nieuwe alinea) wordt regelmatig vergeten. Ook is het taalgebruik van de schrijver soms te wollig: „De avond valt. Het wordt schemerig. De zon is allang ondergegaan. Langzaam wordt het donker.” Verder zou ik de auteur willen adviseren het beschrijven van de natuur te beperken. Doe waar je goed in bent: vertel de geschiedenis!