ISBN 90 336 2709 4
Pagina's: 56
Prijs: ƒ 12,25

Recensie door G. W. van Leeuwen-van Haaften - 22 november 2000

Nieuwe delen over
Maaike en Marijke

”Maaike en Marijke en de ratten op de woonboot” is de titel van deel 21 in de serie over de vriendinnetjes Maaike en Marijke. Dat het thema in dit boek oorlog is, merk je pas als je enkele hoofdstukken hebt gelezen. Jannie Koetsier-Schokker introduceert namelijk Hanneke. Zij woont op een woonboot en Maaike en Marijke gaan erheen. Je verwacht dat ze iets leuks gaan doen. Het is tenslotte woensdagmiddag. Maar oom Siem komt en hij vertelt zijn oorlogsbelevenissen. Die hele woensdagmiddag- en avond en wel zeven hoofdstukken lang.

Er stonden eens dertig hooibergen in brand vlak bij de houten woonboot. Hongerige ratten bezochten de boot. Bombardementen, ziekten, een razzia, NSB'ers, Joden, een proteststaking en een buurman in de mestput. Volgens de achterflap wil de schrijfster met al deze spannende gebeurtenissen graag doorgeven hoe goed de Heere is en hoe wonderlijk de Heere dikwijls helpt.

Dit geldt ook voor deel 22 in dezelfde serie: ”Maaike en Marijke en de kinderevangelisatie”. Op eenvoudige wijze vertelt de auteur hoe de kinderevangelisatie opgestart wordt. Maaike en Marijke en hun klasgenoten mogen helpen met folderen. Op de folder staat een kleurplaat die bij inlevering een presentje oplevert. We volgen de vier jufs die de leiding hebben. Soms is het best moeilijk. Vooral als er maar een paar kinderen komen. We volgen Maaike en Marijke die twee meisjes meenemen. Soms gaan ze ook niet mee. We volgen Marion die een kinderbijbel krijgt. Ze leest hem wel vier keer. Op de kinderclub is ze een leergierig meisje, maar ze wil graag naar de catechisatie. Het boekje eindigt met de wens dat de lessen voor Marion tot zegen zullen zijn.

Beide boekjes hebben AVI-niveau 8 en zijn bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar. Jaap Kramer zorgde weer voor de illustraties.