ISBN 90-336-2635-7
Pagina's: 88
Prijs: ƒ 13,25

Recensie door G. W. van Leeuwen-van Haaften - 4 oktober 2000

Serie jeugdboeken over dieren, familie, jaloezie, vakantie en oorlog

Varken Linda in de sloot

Uitgeverij De Banier brengt weer een stapel jeugdboeken op de markt. Mooie omslagillustraties in felle kleuren, lange titels en een foto van de auteur. Aan de buitenkant zijn het stuk voor stuk prachtige boeken om te zien. Binnenin vind je thema's zoals dieren, familie, jaloezie, vakantie en oorlog.

In ”Angstige uren voor Geert” maken we kennis met het varken Linda. Schrijfster Ria Mourits-den Boer is origineel in haar keuze voor een varken. Kinderen knuffelen in boeken meestal met konijnen, poezen of honden. Geert aait zijn varken.

Maar roze Linda gaat er vandoor. Via de boomgaard naar de sloot; daar zakt ze in de modder. En knorren dat ze doet. Er moet heel wat gebeuren voordat het beest weer uit de sloot is. Voor Geert zijn dat angstige uren. Het is immers zijn schuld. Hij bidt voor zijn varken en voor de brandweer. De Heere hoort; die nacht gaat Geert naar de schuur en valt tegen zijn varken aan in slaap. Later krijgt Linda ook nog biggetjes.

Het eenvoudig geschreven boekje op AVI-niveau 3 is prachtig geïllustreerd door Adri Burghout. Al met al een leuk voorleesboekje voor kinderen vanaf een jaar of vier. Vanaf groep vier kunnen ze het zelfstandig lezen.

Hengel
Van dezelfde schrijfster is ook ”Spannende visavonturen” verschenen, dat over vissende vrienden gaat. Je zult maar graag met je vrienden willen vissen en geen hengel hebben. Echt vervelend. Gelukkig heeft opa nog een oude bamboehengel. Nu kan Henk toch meedoen met de viswedstrijd. Maar wat wordt hij uitgelachen. Toch vangt hij de grootste karper. Daardoor wint hij een cadeaubon. Nu kan Henk ook een mooie hengel kopen. Maar iemand pakt de bon af. Wie heeft dat gedaan?

Het thema jaloezie is in het verhaal duidelijk uitgewerkt. Ook wordt steeds naar de Heere verwezen. Bij Hem is vergeving. Taaltechnisch hapert er het een en ander aan het boek: langdradigheid, herhalingen en te vaak verandering van het vertelperspectief. Iets om bij een volgend boekje beter op te letten.

Adri Burghout maakte de illustraties. Zijn omslagtekening springt eruit. Het boek is bedoeld voor kinderen vanaf tien jaar en heeft AVI-niveau 6.

Erg klein
Schrijfster H. A. Arkeraats-de Waal schrijft over vakantie. ”Elsje en Petertje en het duinhuisje” staat –net als de titel– vol verkleinwoordjes. Elsje en Petertje pakken hun koffertjes. Met een schepje en een emmertje spelen ze tussen de schelpjes terwijl mama op een stoeltje zit. Op zee zijn zeilbootjes en in de lucht witte wolkjes. Elsje en Petertje houden een wedstrijdje en vinden een klein geitje. Wel grappig maar erg klein allemaal.

Het verhaal geeft de fijne vakantie van het gezinnetje weer. Opa en oma komen ook nog op visite en ze mogen boven in de vuurtoren kijken. Wat een grote zee zien ze dan! Vader vertelt steeds een bijbelverhaal waarin de zee voorkomt: Storm op zee. De Heere Jezus wandelt op zee. De schipbreuk van Paulus. De bijbelvertellingen zijn goed verweven in het verhaal. Voor kinderen vanaf vier jaar is het een mooi voorleesboek. Het boek heeft AVI-niveau 7 en de illustraties zijn van André Boeder.

Zwitserland
Een nieuwe schrijfster in de serie Banier-jeugdboeken is mevrouw G. Korevaar-van den Bout. Met ”Een verrassing voor vader” laat ze meteen zien dat ze schrijftalent heeft. De familie Wenger woont hoog in de Zwitserse bergen. Vader zit in een rolstoel en maakt mooi houtsnijwerk waarmee hij geld verdient. Zijn vier kinderen moeten elke dag naar de school beneden in het dorp. Maar waarom komen ze steeds zo laat terug? Vader begrijpt er niets van. Moeder weet wel wat de kinderen na schooltijd doen. Hans heeft het haar verteld. Ze vindt het een mooi plan. Een echte verrassing! Het blijft geheim voor vader tot op de laatste bladzijden van het boek. Wat is vader blij. Steffie moet zijn fluit halen en dan klinkt er uit het warme, veilige huisje: „Waar liefde woont, gebiedt de HEER' de zegen...” Dat geeft de sfeer die dit boek ademt duidelijk weer.

Een fijn boek om voor te lezen. Jongens en meisjes vanaf acht jaar zullen dit AVI-7-boekje graag zelf lezen. André Boeder maakte de tekeningen.

Klokkendieven
Ten slotte een boek over de Tweede Wereldoorlog. Mevrouw R. Hoogerwerf-Holleman schreef ”De klokkendieven”. We volgen vier vrienden uit de zesde klas (nu groep acht) en beleven een stukje oorlog mee op het Friese platteland. Omdat de Duitsers brons nodig hebben om kogels van te maken, roven ze kerkklokken. Ook de klok van Drondorp wordt meegenomen. Per schip zal de loodzware klok naar Duitsland gaan. Maar de jongens maken een plan en de klok verdwijnt spoorloos. Pas na de oorlog wordt het raadsel opgelost.

Als lezer beleef je het verhaal steeds vanuit een ander. Je bent zodoende precies op de hoogte van alles. Dat doet wel wat afbreuk aan de spanning. Mooi zijn de versjes die steeds geciteerd worden. Door het hele boek heen proef je het vertrouwen op de Heere. De auteur gebruikt wel veel moeilijke woorden, waardoor het boek AVI-niveau 9 heeft. Voor jonge lezers die graag oorlogsboeken lezen is dat jammer. Jaap Kramer maakte tekeningen die een indruk moeten geven van hoe men er in de oorlog uitzag.