Uitgeverij: Callenbach
ISBN 90 266 1045 9
Pagina's: 46
Prijs: ƒ 10,90

Recensie door Jeannette Donkersteeg - 4 oktober 2000

Spanning bij Vrouwke Klapwijk

„Als het verband er af is, zullen je handen er nog steeds raar uitzien. Dik en rood. Net of er een merk in staat. Een brandmerk. Tiemon knikt. Hij snapt wat Peter zegt.” Samen met Linde heeft hij vuurtje gestookt met alle consequenties van dien. Vrouwke Klapwijk heeft met ”Brandmerk” een spannend boek voor achtplussers geschreven. Met ”Bas en het zwem-ABC” richt ze zich op jongere kinderen. De meeste waardering heb ik voor haar christelijke actieboek: ”Iedereen is anders”.

”Iedereen is anders” gaat de Kinderboekenweek in voor lezers van 4 tot 8 jaar. Hoofdpersoon is Karsten, die er op school een beetje uit ligt en aan zijn opa vertelt: „Ze zeggen dat ik altijd de baas speel.” „Opa kent Karsten goed. Hij weet dat de kinderen op school wel een beetje gelijk hebben. „Waarom zeggen ze dat?” Opa hurkt naast Karsten neer.”

Klapwijk sluit op een knappe manier aan bij het thema van de Kinderboekenweek 2000: ”Ik ken je wel!” In haar verhaal zit een duidelijke ontwikkeling, waarbij Karsten leert dat elk kind anders is en dat weglopen of ruziemaken bij een meningsverschil niet helpt. Op een komische tekening in het boekje staat de juf met een bord in haar hand: „Wat je samen doet, gaat bijna altijd goed.”

De kracht van deze uitgave zit 'm in het feit dat de boodschap er niet op ligt, maar erin zit. Ook de humor, bijvoorbeeld als Karsten en zijn opa plannen maken om te gaan fietsen, en het eigentijdse van dit boek zijn sterke kanten. Karsten rijdt op een mountainbike en opa is geen stokoude man, maar gewoon iemand die een dag in de week niet meer hoeft te werken.

Vuur
”Brandmerk”, een andere aanwinst van Vrouwke Klapwijk, is een spannend verhaal dat –ook al impliciet, maar duidelijk– waarschuwt tegen spelen met vuur, liegen en discriminatie. Tiemon en Linde gaan in een leeg huis „fikkie stoken”, waarbij Linde letterlijk de aanstoker is.

Het huis brandt af, Tiemon, die het vuur wil tegenhouden, verbrandt zijn vingers en Linde geeft van het hele drama de „bruine jongens” die vaak in de onbewoonde buurt rondzwerven de schuld. Eigenlijk dragen die jongens dus ook een soort brandmerk. Politieagent Peter krijgt uiteindelijk het ware verhaal boven water.

De karakters zijn enigszins zwart-wit getekend. Linde is gewetenloos, bikkelhard, bijna sadistisch; Tiemon is alleen maar naïef en goedig. Toch vind ik dit boek een pluim waard, zowel om de boeiende manier waarop het geschreven is als om de niet dik opgelegde boodschap.

Bas
”Bas en het zwem-ABC” bevat minder spanning. Dat is ongetwijfeld inherent aan het feit dat het voor de allerjongste lezers (vanaf 6 jaar) is bedoeld. Het boek over het jongetje dat naar zwemles gaat, soms bang is, soms veel plezier in het water beleeft, andere keren geen zin heeft en uiteindelijk met spanning het afzwemmen tegemoetziet, is uiterst herkenbaar voor de doelgroep. Toch had een iets duidelijker plot, een klein beetje meer verrassing het boekje wat mij betreft een meerwaarde gegeven.