Uitgeverij: Callenbach
ISBN 90 266 0996 5
Pagina's: 190
Prijs: ƒ 41,90

Recensie door Enny de Bruijn - 13 september 2000

Kanttekeningen met uitleg

Bij Callenbach verschijnt de ”Kinderbijbel voor de 21e eeuw”, een boek met 365 bijbelverhalen én hun context, vertaald en bewerkt door Evert Kuijt. De auteurs, Stephanie Jeffs en Derek Williams, blijven dicht bij de bijbeltekst. Ze vertellen de geschiedenissen heel sober na. Geen psychologische verklaringen, geen sfeertekeningen, geen toepassingen – de vertellingen bevatten absoluut niets extra's.

Toegevoegd zijn alleen de uiterst heldere toelichtingen in de kantlijn, die informatie geven over cultuur, geschiedenis en bijbelse termen en begrippen. Ze vormen het sterke punt van dit boek. Bij de geschiedenis van Abraham wordt bijvoorbeeld uitgelegd waar de stad Ur lag, wat nomaden zijn, hoe tenten er destijds uitzagen, wat een altaar is, wat een verbond inhoudt, hoe een erfenis van vader op zoon overging. Een overvloed van toegankelijke, soms erg klein afgebeelde illustraties –getekend door Tony Morris en Chris Saunderson– verduidelijkt de tekst. Af en toe is er een thema-artikel tussengevoegd, bijvoorbeeld over families, beroepen, voedsel of het land Kanaän.

De ”Kinderbijbel voor de 21e eeuw” is vooral geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, als studiemateriaal bij de Bijbel. De verhalen komen tot leven doordat de context zo duidelijk mogelijk wordt uitgelegd. Wanneer het echter om de strekking van de bijbelse geschiedenis gaat, blijft het boek wat vaag. De auteurs zijn op dit punt meesters in het formuleren: „De Bijbel vertelt ons hoe God omgaat met de wereld en de mensen die Hij heeft geschapen. Ook lees je erin hoe de geboorte, de dood en de opstanding van Jezus Christus de relatie tussen God en de mensen voor altijd veranderd heeft.” Hoe, dat mag je als lezer zelf invullen.

Wie het vooral te doen is om de boodschap van de Bijbel, zal de behoefte voelen om –náást dit boek– ook een kinderbijbel te lezen waarin strekking en doel van de bijbelse geschiedenissen zichtbaarder zijn. Maar als studiebijbel voor jongeren heeft de ”Kinderbijbel voor de 21e eeuw” veel te bieden. Juist de voorzichtige, zakelijke formuleringen maken het boek acceptabel voor een breed christelijk publiek.