ISBN 90 5495 314 4
Pagina's: 34

Recensie door M. A. Dijkstra - 2 augustus 2000

Jeugdboeken beschrijven hoogte- en dieptepunten tijd en techniek

Van hongersnood
tot 'intelligent' huis

Wat kunnen we doen in geval van hongersnood en oorlog? Hoe werken computers, cd-spelers en mobiele telefoons? Hoe ziet het gevechtsvliegtuig van de toekomst eruit? Vragen die worden beantwoord in recent verschenen jeugdboeken uit de series ”S.O.S.”, ”20ste-eeuwse uitvindingen” en ”Corona Gidsen” van uitgeverij Ars Scribendi. Het gaat om rijk geïllustreerde, leesbare en op veel punten leerzame delen.

In ”Hongersnood” en ”Oorlog” gaat schrijver Paul Bennett in op de manier waarop hulp door overheden en hulporganisaties totstandkomt. Door middel van praktijkvoorbeelden en ooggetuigenverslagen worden de problemen van mensen die met hongersnood en oorlog te maken hebben, begrijpelijk gemaakt. Daarnaast wil de auteur uitleggen hoe lezers de mensen die getroffen zijn door oorlog of hongersnood, kunnen helpen.

Hartverscheurend
Op de rechterpagina's van beide boeken wordt de gegeven informatie steeds geïllustreerd met de praktijk in een aantal landen waar hongersnood of oorlog was. Denk aan Sudan, Joegoslavië en Tsjetsjenië. Veel van de afgebeelde foto's zijn aangrijpend, verschrikkelijk, hartverscheurend. Zo is er een illustratie van een klein Cambodjaans meisje met een enorm geweer op haar rug. Het onderschrift luidt: „Meisjes worden soms gedwongen om in gewapende conflicten mee te vechten.”

In de hoofdstukken ”Hoe kunnen wij helpen” geeft Bennett tips aan de lezers –kinderen in de leeftijd van 8-13– wat zij kunnen doen voor hun lijdende medemens. „Schrijf een brief aan een politicus in je eigen omgeving en vraag hem of haar om vluchtelingen te steunen. Maak contact met een vluchtelingengezin bij jou in de buurt. Nodig hen uit om voor je klas te komen spreken. Verzamel met je vrienden en vriendinnen speelgoed, boeken en kleren die je niet meer nodig hebt en schenk ze aan de liefdadigheidsinstelling van je eigen keuze.”

Modulatie
Voor jongeren vanaf 10 jaar die meer willen weten over nieuwe ontwikkelingen op technisch gebied zijn de boeken ”Telecommunicatie” en ”Digitale revolutie” uit de serie ”20ste-eeuwse uitvindingen” geschikt. Eerstgenoemd boek richt zich daarbij voornamelijk op telefoon, televisie, radio en computer, ”Digitale revolutie” is breder en gaat ook in op elektronica in auto, fax en woning. Zo komt bijvoorbeeld het 'intelligente' huis ter sprake, dat zaken als verwarming, verlichting en beveiliging voor de eigenaar regelt. In duidelijke bewoordingen en met behulp van vele illustraties worden termen als modulatie, amplitude, cellulair netwerk en ”digit” uitgelegd.

Beide boeken tonen veel overlap. Zo vragen ze allebei veel aandacht voor computercommunicatie. En natuurlijk komt daarbij internet uitgebreid aan bod. Wat is een browser? Hoe werkt een modem? Waaruit bestaat het World Wide Web? Allemaal vragen die beantwoord worden. Interessant is een overzicht van de belangrijkste data in de geschiedenis van de telecommunicatie en de digitale revolutie. Een verklarende woordenlijst is nuttig voor lezers die verzanden in de brij van Engelse vaktermen.

Waterklok
In de serie ”Corona-gidsen” verschenen de werken ”De tijd”, ”De auto”, ”Gevechtsvliegtuigen” en ”Beroemde scheepsrampen”. Ze zijn begrijpelijk, hebben een duidelijke indeling en bevatten veel illustraties. ”De Tijd” begint met een definitie van het beschreven onderwerp: „een eindeloze rivier die ons meeneemt op de stroom, van het verleden naar het heden, en naar de toekomst.” Daarna kunnen jongeren kennismaken met allerlei aspecten die met tijd te maken hebben: getijden, middernachtzon, zonnewijzers, Stonehenge, kalenders, de waterklok en de metronoom bijvoorbeeld.

Jammer is dat deze serie uitgaat van de evolutietheorie. Via een illustratie van wandelende 'aapmensen' komen de jeugdige lezers er ook visueel mee in aanraking. Ook de kop van een kadertje bij een verhaal over de ondergang van de ”Royal George” in 1782 in het boek ”Beroemde scheepsrampen” bewijst dat de invalshoek van de auteurs onchristelijk is. ”Lam Gods”, staat er te lezen. De bijbehorende tekst gaat echter over de redding van een jongetje dat zich hadf vastgegrepen aan een schaap.

De overige werken in de serie zijn op dezelfde manier vormgegeven. Alleen het onderwerp verschilt. Alle vier de boeken bieden een schat aan informatie voor kinderen die een werkstuk of spreekbeurt moeten verzorgen.