Barneveld, 1999
ISBN 90 5551 157 9
Pagina's: 133
Prijs: ƒ 15,90

Recensie door J. Mijnders - 26 januari 2000

Tweeling uit Arnemuiden

Met grote regelmaat verschijnen er van de hand van André Boeder kinderboeken. Dit keer is het de beurt aan een nieuw deel (het vijfde) in de Bart en Judith-serie, ”Bart en Judith gaan een andere koers”.

Het begin van het verhaal vereist de nodige inspanning. Naast de verhaallijn over de tweeling uit Arnemuiden volgen we ook het verhaal van een aantal mannen die een mysterieuze opdracht moeten uitvoeren. Het blijkt om een vergeldingsmaatregel te gaan, die het slachtoffer met de dood moet bekopen. De achtergronden van deze daad worden pas aan het eind van het boek duidelijk. De daders blijken IRA-terroristen te zijn, het slachtoffer een ex-lid van de IRA die de organisatie de rug heeft toegekeerd. Voor het begrip van de lezer was het duidelijker geweest als deze informatie aan het begin van het verhaal al was verteld.

Noodlanding
Op zee komen de twee verhaallijnen bij elkaar. Tijdens de vlucht van de daders krijgt het vliegtuigje waarin ze zich bevinden pech en moet het een noodlanding maken op zee. De ARM 3, de vissersboot van de vader van Bart en Judith, wordt tijdens de landing zelfs door het vliegtuigje geraakt. De tweeling, op dat moment ook aan boord, helpt hun vader en diens knecht Klaas bij het redden van de mannen. Van dankbaarheid is alleen geen sprake. Binnen de kortste keren nemen de geredden de macht op het schip over. De kapers zetten koers naar Engeland. Er breken dan spannende uren aan vóór Bart en Judith in veiligheid zijn.

Ook al sluit ik mij aan bij de mening van mijn dochter („Dit deel is minder spannend dan de vorige delen”), de doelgroep (vanaf 12 jaar) zal dit boek zeker waarderen.