Pagina's: 61
Prijs: ƒ 29,75

Recensie door D. Gillissen - 12 januari 2000

Jeugdseries behandelen aardbevingen, oceanen, satellieten

Een puls fel rood
licht in 1960

Aardbevingen, satellieten, overstromingen, laserstralen en oceanen zijn interessante onderwerpen waarover veel te vertellen is. Een aantal series informatieve jeugdboeken gaat er dieper op in. Geïnteresseerde jongeren van 10 tot 15 bieden ze een hoop goede informatie.

In mei 1960 wist de Amerikaanse wetenschapper Theodore Maiman 's werelds eerste laserstraal op te wekken: een puls fel, rood licht. Dit vormde het begin van een enorme industrie waarbij lasers werden ontwikkeld en duizenden toepassingen kregen in wetenschap, technologie en kunst. Tegenwoordig worden laserstralen bijvoorbeeld gebruikt bij het lezen van streepjescodes op producten en het afluisteren van een cd. ”Lasers, nu en in de toekomst”, uit de serie ”Toekomst Tech”, gaat hierover.

Net als laserstralen zijn ook satellieten onmisbaar geworden in onze samenleving. Om te weten wat voor weer op komst is, om te communiceren of om de vijand in de gaten te houden. Het zou allemaal niet zo makkelijk gaan als er geen kunstmanen waren. In dezelfde serie gaat ook een deel over satellieten. Met veel voorbeelden en plaatjes zijn het twee interessante boeken die duidelijke informatie geven.

Geografie
Het ontstaan van golven, de veranderingen van het zeeniveau en de werking van een barometer zijn drie van de vele onderwerpen die in de serie ”Geografie in de praktijk” aan bod komen. Geografie is een wetenschap die de mens helpt te begrijpen wat er vroeger met de aarde is gebeurd, hoe zij nu verandert en wat er in de toekomst met haar zou kunnen gebeuren.

Voor elk onderwerp zijn twee pagina's ingeruimd die boordevol staan met wetenswaardigheden. In ”Oceanen” staat bijvoorbeeld dat de Marinanentrog bij de Filipijnen de diepste plek in de oceaan is: 11 kilometer! Zeewater is trouwens kleurloos, maar ziet er blauwgroen uit doordat deze kleuren licht dieper onder het wateroppervlak kunnen komen dan de andere kleuren.

Nog drie kanten van de geografie belicht de serie: het weer, kaarten en rivieren. Ook deze drie onderwerpen worden door de schrijvers volledig uitgeplozen. De boeken zijn rijk geïllustreerd met schaalmodellen en foto's. Beschrijvingen van experimenten ondersteunen de tekst op een leuke en aansprekende manier. Een verklarende woordenlijst legt de moeilijke woorden op een begrijpelijke manier uit. Boeiende boeken voor wetenschappers in spe.

Cycloon
De aardbevingen in Turkije, de overstromingen in Venezuela en de allesverwoestende cycloon in India liggen velen nog vers in het geheugen. Tienduizenden mensen hadden van het ene op het andere moment geen dak meer boven hun hoofd en velen rouwden om omgekomen familieleden. Honderden gewonden moesten op straat worden verzorgd, omdat de ziekenhuizen vol waren of door instortingsgevaar onbruikbaar bleken te zijn.

De serie ”S.O.S.” besteedt op een eenvoudige manier aandacht aan dit soorten rampen en het ontstaan en eventueel voorspellen ervan. Voorbeelden van grote rampen illustreren hoeveel schade zo'n catastrofe kan veroorzaken en hoe moeilijk het verlenen van hulp is. Een deel van de opbrengst van de serie gaat naar het Rode Kruis en zijn zusterorganisatie de Rode Halve Maan.

Australië
Het is 1606. De ”Duyfken”, het schip van de Nederlander Willem Jansz, bereikt als eerste westers schip de noordkust van Australië. Een ontdekking die vreselijke gevolgen zal hebben. ”Geschreven geschiedenis: De kolonisatie van Australië” geeft een heleboel informatie daarover.

De eerste Europese kolonisten waren gevangenen die door mariniers vanuit Groot-Brittannië naar Australië werden overgebracht. Later arriveerden veel vrije kolonisten, aangetrokken door land, goud en avontuur. De komst van deze duizenden westerlingen had niet al te beste gevolgen voor de oorspronkelijke bewoners van Australië, de aboriginals. Het verlies van land en voedsel, ziektes en geweren zorgden ervoor dat hun aantal tussen 1770 en 1880 afnam van 750.000 tot een schamele 50.000.

Om het verhaal over de kolonisatie van Australië tot leven te brengen, heeft schrijfster Christine Hatt gebruikgemaakt van veel officiële documenten: rechtbankverslagen, logboeken, dagboeken en brieven. Dat zorgt ervoor dat een zeer informatief en lezenswaardig geheel is ontstaan.