ISBN 90 5495 271 7
Pagina's: 256
Prijs: ƒ 34,75

Recensie door W. G. Hulsman - 12 januari 2000

Jeugdencyclopedie
vervult weethonger

Waarom twinkelen sterren? Waarom heeft elk land een vlag? Wat is de snelst vliegende vogel? Een greep uit de meer dan duizend vragen waar de leerzame ”Vraag en Antwoord Encyclopedie” kort en bondig antwoord op geeft.

Het boek is boeiend. Dat komt vooral door de vraag-en-antwoordopzet. Kinderen –van nature nieuwsgierig– zullen steeds een nieuwe vraag en het daarbijbehorende, bondige antwoord willen lezen. Wie de vraag ziet staan: „Wat is de langste weg ter wereld?”, zal ook het antwoord willen weten (De Pan-American Highway van Alaska via Midden-Amerika naar Argentinië, zo'n 24.000 kilometer). Zo wisselen ”leuke weetjes” serieuzere en moeilijkere vragen af.

De auteurs mijden de pittige vragen niet. Zo weten ze duidelijke antwoorden te geven op vragen als: Wat is DNA?; Wat is een zwart gat?; Wat zijn elektronenschillen? Het merendeel van de antwoorden is voor kinderen van 9 tot 14 jaar echter goed te volgen. Slechts een enkele keer glipt er een moeilijk woord door. Een 10-jarige die weet wat ”hegemonie” (blz. 95) betekent, is knapper dan zijn leeftijdgenoten.

De auteurs hebben het boek helder ingedeeld rond acht thema's: het universum; landen en volken; geschiedenis; natuurwetenschappen; dieren; planten; de aarde; het menselijk lichaam.

De jeugdencyclopedie biedt voor een aantrekkelijke prijs veel kwaliteit. Hoogwaardig is ook het werk van de illustrator. Het boek is voorzien van schitterende informatieve tekeningen, die de antwoorden tot leven laten komen.

Miljard
Kritiek op het boek is er echter ook. Al vanaf de eerste bladzijde. De eerste vraag van het boek luidt: „Hoe is de aarde ontstaan?” Antwoord: „Ongeveer 4,5 miljard jaar geleden...” Zo zijn verschillende bladzijden helaas doorspekt van de gedachte dat het heelal, de aarde en het leven volgens een geleidelijk proces tot stand zijn gekomen. Zo verslaan Darwin en de zijnen nog steeds hun duizenden, ook onder schoolkinderen.

Het onderwerp ”godsdienst” komt er in de encyclopedie bekaaid vanaf. Een vraag als: „Wat is het christendom?” is niet te vinden, terwijl het boek toch tal van minder betekenisvolle onderwerpen aansnijdt.