Baarn, 1999
ISBN 90 246 0473 7
Pagina's: 178
Prijs: ƒ 49,90

Recensie door Christine Brandenburg - 30 december 1999

Geordend leven

Heel wat boeken richten zich op het wonen en leven in stijl. Bijvoorbeeld op de modieuze Feng Sui-stroming, waarbij het geluk in het leven u zou toelachen als de meubels in de kamer maar juist geplaatst zijn. Ook gematigde stijlen kunnen tegenwoordig niet meer zonder een handboek.

Bij uitgeverij Bosch & Keuning is een flinke rij lifestyle-boeken uitgegeven waarin precies uit de doeken gedaan wordt hoe ”Het nieuwe wonen”, of ”Wonen met gevoel” eruitziet. Een van de nuttigste boeken uit deze serie is ongetwijfeld ”Opgeruimd wonen”, door Joanna Copestick & Meryl Lloyd. Want een opgeruimd huis is zeer belangrijk voor een goed draaiende huishouding en kan veel onnodige ergernis en zoekpartijen besparen. In deze tijd, waarin onthaasten een sleutelwoord is, is geordend leven van het grootste belang geworden.

Alleen zo kan men volgens de auteurs omgaan met werkdruk, de eisen van de tijd en het hoge leeftempo. De groeiende behoefte ons met steeds meer bezittingen te omringen, verlangt ook een adequate opbergruimte. Aan de hand van veel duidelijke foto's wordt eerst in enkele hoofdstukken wat algemene informatie gegeven. De planning van de bergruimte wordt dan bepaald door de manier van leven, het creëren van ruimte door het samentrekken van kamers en de natuurlijke weg die bezittingen door het huis volgen: zoals kleding van kast via wasmand naar was.

Hierna wordt elke ruimte apart behandeld. Volgens de holistische aanpak van de schrijvers is de woning verdeeld in zones in plaats van kamers. Zo heet de huiskamer ”de behaaglijkheidszone” en de slaapkamer ”de gemakszone”. Ondanks deze ietwat overdreven uitingen van het moderne wonen is het een duidelijk boek geworden, met handige oplossingen zoals een klein praktisch kantoortje op de overloop. Want de werkplek moet altijd gescheiden zijn van de plaats waar de vrije tijd wordt doorgebracht. Aan de kinderkamer, bij uitstek een ruimte waar alle creativiteit nodig is om spelen, huiswerk maken en slapen samen te doen gaan, is helaas maar weinig aandacht besteed. Misschien een idee voor een volgende titel in de reeks. De badkamer daarentegen is een oase van „innerlijke harmonie en zichtbare rust” geworden.

Behalve de fuchsiaroze keuken met Ikea-krukjes en de alweer bijna gedateerde opbergmandjes als lades is de stijl over het algemeen neutraal tot modern, zodat ook over enkele jaren nog ideeën uit dit mooi vormgegeven boek geput kunnen worden.