Warnsveld, 1999
ISBN 90 6255 839 9
Pagina's: 112
Prijs: ƒ 39,90

Recensie door Marianne Witvliet - 24 maart 1999

Hard aanpoten in de voorjaarstuin

De kriebel om de tuin in te duiken groeit vanzelf, naarmate de bollen omhoogschieten en we weer wakker worden van vogelgezang. Veel tijd voor overpeinzingen is er in de voorjaarstuin overigens niet, of het moet gebeuren tijdens spitten, snoeien, zaaien of planten. Met tips uit ”De voorjaarstuin”, de tweede seizoenswijzer van Steven Bradley, kan de liefhebber aan de slag.

Bradley begint met de nieuwkomers in de tuin. Een inspirerende opzet, al moet bij nieuwe aankopen terdege rekening worden gehouden met de nachtvorst. Onder nieuwkomers vallen niet alleen bollen of heesters, maar ook groenten, aardappels en fruit. Het illustreert de grondigheid waarmee de auteur ook in dit deel te werk gaat. Stap-voor-staptekeningen verhelderen zijn adviezen.

Daarna volgt aandacht voor vermeerderen, snoeien en gazons. Dit laatste hoofdthema wordt afgesloten met de aanleg van een kruidenpad. Andere projecten in het boek zijn de rotstuin, sierbestrating en een kleine vijver. Bladzijden over normaal onderhoud behandelen onderwerpen als bemesten, water geven, ziekten, onkruidbestrijding en repareren van tuingereedschap. De laatste pagina's zijn gewijd aan de vijver.

Agendaformaat
De schrijver is kort en bondig en verzandt niet in bijkomstigheden. Grote sfeerfoto's dienen slechts om het verhaal even te onderbreken en de lezer te inspireren om weer aan het werk te gaan.

Dit tweede deel in de driedelige serie, dat dit jaar nog gevolgd wordt door ”De zomertuin” en voorafgegaan werd door ”De najaarstuin”, oogt aantrekkelijk. Het uit de kluiten gewassen agendaformaat is uitgevoerd in de kleuren groen en heldergeel. Dit goede boek is niet bedoeld om op de bank te lezen, maar om mee aan het werk te gaan.