Baarn, 1998
ISBN 90 384 1318 1
Pagina's: 32
Prijs: ƒ 12,50

Recensie door P. M. van Ginkel-van Garderen - 6 februari 1999

Schilderen met sjablonen

Het boekje ”Zand sjabloneren” van Ingrid Huissteden beschrijft hoe je kunt zandschilderen met behulp van embossing- en verfsjablonen. De werkwijze en het resultaat zijn zo eenvoudig, dat het kleine boek uitermate geschikt is voor beginners en kinderen.

Behalve kaarten worden ook cadeaulabels beschreven. Alle voorbeelden worden gemaakt door dubbelzijdig plakplastic op een kaart te plakken en daar een verf- of embossingsjabloon op te bevestigen. Vervolgens kan de open ruimte in de sjabloon opgevuld worden met gekleurd zand.

Op de meeste kaarten zijn maar twee kleuren zand gebruikt. Daardoor zijn de kaarten vrij statisch. Ze worden opgevrolijkt met zijdepapier, gekleurd golfkarton en raffia. Ook wordt gebruikgemaakt van ponsjes en figuurscharen.

Plastic
Het vrolijk gekleurde boekje begint met een algemene werkwijze. In deze beknopte beschrijving geeft de auteur aan dat ze plastic embossingsjablonen heeft gebruikt. Om teleurstelling bij de lezers te voorkomen, had ze moeten vermelden dat de vele messing embossingsjablonen voor deze techniek niet geschikt zijn. Deze zijn namelijk niet van dubbelzijdig plakplastic te verwijderen zonder het plastic, en soms ook de kaart, te beschadigen.

Het geheel ziet er verzorgd en overzichtelijk uit. Er zijn acht kleurenfoto's in het boekje opgenomen. De achtergrond van de foto's is rustig gehouden, zodat de kaarten goed tot hun recht komen. In de werkbeschrijving bij de kaarten worden eerst de benodigde materialen opgesomd. Deze beschrijving staat niet altijd naast de foto van de bijbehorende kaart. Soms moet je een bladzijde terugslaan. De foto van bladzijde 3 wordt pas op bladzijde 24 besproken. Handig zijn de tekeningen van de sjabloontjes. Hoewel dit niet in het boekje vermeld staat, kunnen deze tekeningen overgenomen worden op de beschermvellen van het plakplastic. Je kunt deze patronen uitknippen. Dan heb je zelf de sjabloon gemaakt.

Naast dieren-, bloemen- en babykaarten komen ook paas- en kerstkaarten aan de orde. De paaseieren en engeltjes zullen veel RD-lezers niet zo aanspreken.

Suikerzakje
Het boekje is echt geschreven voor beginners. Mensen die nog nooit gezandschilderd hebben, kunnen een beetje aan deze hobby ruiken. Ook kinderen kunnen met dit boekje goed uit de voeten. Heb je echter al eens met zelfgemaakte sjabloontjes gezandschilderd, dan zullen de kaarten uit het boekje niet echt uitnodigen om er mee aan de slag te gaan. Als je dan de eerste bladzijden uit het boekje bekijkt, is het vervolg voorspelbaar.

Op bladzijde 5 staat een handige tip: „Om secuur te kunnen strooien, vul je een suikerzakje met zand of maak je een klein papieren zakje en scheur je onderaan een hoekje af. Je kunt nu zeer precies strooien.”