Zaandam, 1998
Pagina's: 399
Prijs: ƒ 39,50

Recensie door Christine Brandenburg - 28 november 1998

Over de drempel van
het culinaire millennium

Albert Heijn wil klanten met een 400 pagina's tellend kookboek over de drempel van het culinaire millennium helpen. In “De nieuwe kijk op koken” ligt de Franse “haute cuisine” in een grijs verleden. Wat de grootgrutter betreft, kijken we rond de eeuwwisseling veel verder dan de landen om ons heen. Het “multi-culti” koken is een vermenging van eetculturen. Trek in mosselen met tamarindedressing?

Niet zo heel lang geleden had elk land zijn eigen traditionele keuken. Men bereidde de maaltijd met producten van het land zelf, die per seizoen voorhanden waren. De duizelingwekkende ontwikkeling van het personen- en goederenvervoer over de hele wereld bracht hierin een grote verandering teweeg. We kunnen ontbijten in Amsterdam, lunchen in Athene en dineren in New York. Producten uit diverse landen worden elke dag vers aangevoerd, ongeacht het seizoen.

Albert Heijn is met dezelfde snelheid uitgegroeid van een klein winkeltje in Zaandam tot 's lands grootste kruidenier, die in de race met de discounters steeds meer het accent gaat leggen op kwaliteit, versheid en de functie van trendsetter wil bekleden.

In deze tijd, waar “snel” het sleutelwoord is en de moderne kok in weinig tijd een perfect resultaat wil hebben, maakt Albert Heijn het zijn klanten extra gemakkelijk met een eigen website op Internet. Onder www.ah.nl kan men op de computer recepten opvragen. In grote filialen staat zelfs een computer die desgewenst een pasklaar recept levert, compleet met boodschappenlijst,. De volgorde waarin de benodigde producten worden genoemd, komt overeen met de opstelling van de waren in de schappen

Tex-Mex
Wekelijks besteedt het bedrijf bijna 300.000 gulden aan advertentiepagina's in dagbladen en maandelijks geeft het informatie over de nieuwe kooktrends in het gratis huisblad Allerhande. Albert Heijn stoomt op naar de 21e eeuw en bereidt het publiek daar grondig op voor. Waar vroeger de Franse “haute cuisine” als toonaangevend gold en een restaurant pas iets voorstelde als de menukaart in het Frans was opgesteld, maakt nu het “multi-cultikoken” opgang, zo meldde het augustusnummer. Deze „onstuitbare vermenging van eetculturen” uit zich onder andere in Amerikaans georiënteerde kookstijlen zoals Tex-Mex, Cajun en Fusion. De tijd is rijp voor een kookboek waarin de nieuwste ontwikkelingen haarfijn worden uitgelegd: “De nieuwe kijk op koken”, met als ondertitel: “Het boek van Albert Heijn voor de keuken van de toekomst”.

Het prachtig vormgegeven boek met veel fraaie (stap-voor-stap)foto's pakt de zaken grondig aan. Zo wordt op de eerste 62 bladzijden alle keukengerei nog eens behandeld, van elektrische stoompan tot cappuccinoklopper. Het laatste hoofdstuk bevat de modernste warmtebronnen zoals halogeenkookplaten en heteluchtovens.

Fantasieloos
Hiertussen bevinden zich de recepten, die niet traditioneel ingedeeld zijn in voor-, hoofd- en nagerechten, maar in hoofdstukken zoals “kruiden en specerijen”, “vis, schaal- en schelpdieren” en “smaakmakers en buitenlandse ingrediënten”. In het laatstgenoemde hoofdstuk staat een mosterdsoep tussen vleesmarinades en een tahoesandwich en is het dus wel even zoeken om een volledig, evenwichtig menu samen te stellen. Een vegetarisch hoofdstuk ontbreekt, er zijn alleen enkele recepten met vleesvervanger, de fantasieloze oplossing om zonder vlees te koken. Terwijl de aanhef van het hoofdstuk “vlees” toch luidt: „We eten minder vlees, tegenwoordig”.

Gelukkig maken de bijzondere groente- en granengerechten veel goed. Geheel volgens de snelle trend kosten de meeste gerechten weinig tijd en zijn ze gemakkelijk te bereiden. Alle ingrediënten zijn –uiteraard– bij Albert Heijn verkrijgbaar.

De prijs-kwaliteitverhouding van het boek is zeer gunstig: voor nog geen veertig gulden heb je 400 pagina's kijk- en kookplezier. Het spannende multi-cultikookboek is echter niet voor alledag: we zullen niet dagelijks “mosselen met tamarindedressing” of “Vietnamese waterzooi” klaarmaken. Voor degenen die culinair goed voorbereid het nieuwe millennium binnen willen stappen is het een must.