Uitgeverij: Kosmos-Z&K
Utrecht/Antwerpen, 1997
ISBN 90 215 9315 7

Recensie door Jeannette Donkersteeg - 30 september 1998

Modeste Herwig geeft praktische voorbeelden

De voortuin moet bij het huis passen

Modeste Herwig heeft een boek over voortuinen geschreven dat er niet alleen mooi uitziet, maar ook praktisch is. De schrijfster en fotografe geeft achttien voorbeelden van bestaande tuinen. Het is niet de bedoeling dat die precies nagemaakt worden, maar wel kunnen mensen die een voortuin willen aanleggen of veranderen zich laten inspireren. “Voorbeeldige tuinen” is dan ook een toepasselijke titel.

Voor elke tuin in het boek geldt dat hij past bij het huis. Dat blijkt al bij het eerste voorbeeld, dat van de “romantische buxustuin”. Modeste Herwig vond hem in Breukelen, voor een huis uit de jaren dertig. Niet alleen de buxus, maar ook de hortensia's daartussen en het pad dat met waaltjes bestraat is, horen helemaal bij een woning uit die periode. Behalve de beschrijvende tekst en de foto's zijn in dit hoofdstuk een plattegrond en een beplantingslijst te vinden. Verder vertellen de eigenaars kort hoe ze de sfeer van hun tuin beleven.

Onderhoud
Elk van de achttien tuinen wordt op deze heldere manier voor het voetlicht gehaald. In sommige gevallen geeft de betrokken ontwerper zijn of haar visie. Het aanbod is gevarieerd. Er zijn moderne en klassieke, grote en kleine tuinen, tuinen die veel en tuinen die weinig onderhoud vragen. De watertuin, de bostuin, de rozentuin, de tuin met oprit en de tuin bij een drive-inwoning komen onder andere ter sprake.

Iedereen die een voortuin (opnieuw) wil inrichten, moet met het boek uit de voeten kunnen. Met een beetje fantasie kun je verschillende ideeën combineren. Als een ontwerp wel geschikt is maar de beplanting niet, omdat die bijvoorbeeld veel zon vraagt terwijl de nieuwe tuin op het noorden ligt, kun je de ideeën voor beplanting uit een hoofdstuk over schaduwrijke tuinen halen. Nuttig is daarbij de uitgebreide plantentabel, waarin de wetenschappelijke en de Nederlandse namen van talloze planten genoemd worden, evenals bloeitijd, kleur, hoogte, benodigd licht, type, aantal per vierkante meter en overige bijzonderheden.

”Voorbeeldige voortuinen” is goed geschreven, zodat iemand die zich grondig wil laten informeren het boek zelf –ondanks het feit dat het geen leesboek is– zonder veel moeite helemaal kan doornemen.