ISBN 90 6238 731 4
Pagina's: 120
Prijs: ƒ 39,50

Recensie door Y. D. Verkuil-Wolters - 24 januari 2001

Kinderknutselboek heeft natuur en christelijke feestdagen als thema

Hazen, eierdoppen en palmtakken

Wanneer de regen tegen de ruiten klettert, krijg je zin om samen met de kinderen te gaan knutselen. Zo is het Thomas en Petra Berger ook vergaan. Zij maakten jarenlang allerlei knutsels, samen met kinderen uit hun straat. Uitgeverij Christofoor heeft ter gelegenheid van haar 25-jarig jubileum drie eerder verschenen boeken van genoemde auteurs samengevoegd tot één. Dit resulteerde in het ”Seizoenenknutselboek”, waarin ruim 150 werkjes staan beschreven.

Het idee van de auteurs om met de knutsels scènes uit de natuur zichtbaar te maken in de woonkamer vind ik nastrevenswaardig. Behalve de natuur gebruiken Thomas en Petra Berger christelijke feestdagen als thema. Het is jammer dat daarbij veel bijbelse feiten uit hun verband worden gerukt. Zo vinden de schrijvers de opstanding van Christus moeilijk te begrijpen. Ze interpreteren het heilsfeit daarom als het weer tot leven komen van de natuur.

Pompoenkuikens
Ook is er veel aandacht voor de gedenkdagen van Sint-Jan, Sint-Maarten en zelfs aartsengel Michaël. Ik vind het echt te ver gaan om de apocriefe verhalen die aan sommige knutselwerkjes ten grondslag liggen aan mijn kinderen te vertellen. Hoewel het referentiekader van de auteurs waarschijnlijk door weinigen wordt gedeeld, neemt dat niet weg dat er tussen de palmpaastakken, Sint-Maartenslantaarn en de engelen best bruikbare ideeën zijn te vinden.

Persoonlijk vind ik vooral de in het boek beschreven eierdopjes leuk. Deze knutsels kunnen gemaakt worden door kinderen vanaf drie jaar. Een aardig cadeautje voor moederdag! Ook de kuikentjes en haasjes van pompoenen zijn voor de kleinen goed te doen. Een stuk moeilijker is het werken met stro. De auteurs besteden er veel aandacht aan. Ze beschrijven in het ”Seizoenenknutselboek” ware kunstwerkjes die met dat natuurlijk materiaal te maken zijn.

Helder
De beschrijvingen zijn helder. Wie ze toch niet snapt, heeft veel aan de begeleidende illustraties. Deze laten stap voor stap zien hoe een knutsel moet worden gefabriceerd. Handig is dat van het eindresultaat in de meeste gevallen een foto te vinden is. Achter in het boek staat vermeld waar je de benodigde materialen kunt kopen.