Zutphen, 2000
ISBN 90 6255 938 7
Pagina's: 96

Recensie door G. Kuiper-Maaskant - 28 juni 2000

Kleurig, schaduwrijk
of vogelvriendelijk

Bij interactieve pagina's denk je niet meteen aan een tuinboek. Maar om de slag om de lezer niet te verliezen heeft uitgeverij Gottmer een andere opzet bedacht. Volgens het voorwoord van ”De tuinplanner” lijkt dit nieuwe boek in niets op andere tuinboeken. Het moet namelijk lijken alsof je achter de computer zit en kunt klikken van de ene naar de andere pagina.

In deze ringband met een doorzichtige, plastic kaft kom je vier soorten pagina's tegen. Allereerst de strategiepagina's, met een lila kleurstrook. Zij leiden je door alle stadia van het ontwerpen, aanplanten en onderhouden van je tuin, en geven aanzetten om de juiste vragen te stellen, zodat je je eigen ideeën kunt uitwerken. Regelmatig staan er gekleurde blokken met verwijzingen naar andere pagina's, waar dan ook weer informatie over het onderwerp is te vinden. Zo wordt in het hoofdstukje ”Ontwerp je tuin” de tip gegeven ook bij ”Scheidslijnen” te kijken. Daar worden dan weer verschillende soorten afscheiding besproken. Het voordeel hiervan is dat je snel heen en weer kunt bladeren.

De informatiepagina's met een oranje kleurstrook geven uitgebreid advies over het aanbrengen van structurele elementen. Het raamwerk dat zo ontstaat, is het hele jaar door prominent aanwezig en daardoor een belangrijk onderdeel van de tuin. Daarbij moet je denken aan de scheidingen die aangebracht worden, zoals hagen en schuttingen of aan de composthoek en een zandbak die een plaatsje moeten krijgen. Zijn er niveauverschillen in de tuin en hoe leg je die aan? Is het nodig elektriciteit aan te leggen in verband met verlichting of een eventuele vijverpomp? Al deze zaken vragen een vroegtijdige doordenking.

Tuinmeubelen
Eén hoofdstuk is gewijd aan aankleding en meubilair. Het is immers belangrijk wat de functie van een tuin is: een vijvertuin, een tuin met zitjes of een kindvriendelijke tuin. Welke tuinmeubelen horen daarbij en welke ornamenten krijgen een plaats? Gezien de grote verscheidenheid in prijs en kwaliteit van tuinmeubelen is dit geen onbelangrijk aspect. Zelfs budgetvriendelijke suggesties zoals het op afgezaagde bomen vastschroeven van platen worden genoemd. Maar ook het beschilderen van potten en het zelf ontwerpen van eigentijdse meubelen krijgen een plaats.

Achterin komen de hoofdstukken ”Creatieve beplanting” en ”Planten in de praktijk”. Als alle voorbereidingen achter de rug zijn, gaat het eigenlijke werk beginnen. In het register worden enige plantennamen alleen met de geslachtsnaam genoemd. Neem de geranium, een vaste plant. Er zijn hier zo veel soorten en kleuren van, dat het juist voor beginnende tuiniers erg onhandig is als er geen volledige naam genoemd wordt, omdat ze dan nog niet precies weten welke plant ze moeten hebben.

De planten die genoemd worden, vormen bovendien een heel beperkte groep. Bij de bomen treffen we niet eens de beuk aan, terwijl het een trend is om beukenhagen te planten. Het sterke van dit boek vind ik de praktische bladzijden, waar ieder zelf z'n eigen situatie in kan tekenen. Dit komt dan bij elk hoofdstuk terug. Door al die uitgewerkte ideeën in elkaar te schuiven ontstaat uiteindelijk een persoonlijk plan. Als ludiek onderdeel bevat het boek nog een soort plastic hersluitbaar mapje waarin wat knipsels of zaadjes kunnen worden gedaan.

Beplantingsschema's
Van dezelfde auteur is ook bij uitgeverij Terra een boek verschenen. Daarin komen 25 beplantingsschema's aan de orde. Het behandelt onder meer seizoensgebonden hoogtepunten, kleurschema's en moeilijke plekken zoals schaduwrijke en droge terreinen. Je kunt er een rozentuin mee aanleggen, of een tuin om te ruiken en te voelen. Maar ook een tuin met witte borders, of een tuin voor dieren. Het boek bevat een plan voor bloemen en blad voor vochtig terrein. Er wordt aangegeven welke planten geschikt zijn en hoe het met het onderhoud gesteld is.

Bij ieder tuinplan wordt een schematische tekening gegeven van de wijze waarop de plantgroepen geplaatst moeten worden. De ontwerpen kunnen ook onderling gecombineerd worden, omdat er in één tuin verschillende facetten toegepast kunnen worden. ”25 uitgekiende beplantingsschema's” is een boek met slap kaft waarin weinig kleurenfoto's voorkomen. Het voorstellingsvermogen van de lezer moet daardoor meer ontwikkeld zijn. De sfeer van de tuinen wordt niet door fraaie kleurenfoto's in beeld gebracht. De uitgewerkte plannen zijn echter vollediger dan in het eerstgenoemde boek. Zo worden hier wel de volledige plantennamen genoemd.