Boekrecensie

Titel: De Zilveren Camera 1999
Het boek is verkrijgbaar bij P/F Kunstbeeld VOF in Rijswijk, 070-3941007

Recensie door G. Th. A. Janssen - 7 juni 2000

Jury Zilveren Camera kiest kunstzinnige koers

Fotograaf Molle échte winnaar

Eindelijk weer eens een échte Zilveren Camera-winnaar. Dat kan gerust gezegd worden nadat de jury van de prestigieuze prijs voor Nederlandse fotojournalisten er de laatste drie jaar flink naast zat. Niet de foto, maar het nieuws achter de plaat werd beoordeeld. Na stevige kritiek op dit beleid zit de beoordelingscommissie nu weer op het goede spoor.

Freelance-fotograaf Marcel Molle won dit keer de prestigieuze prijs met zijn foto over de voetbalrellen in Rotterdam na de kampioenwedstrijd van voetbalclub Feyenoord in 1999. De winnende plaat toont het moment waarop drie agenten zich door de relschoppers zo ernstig bedreigd voelen dat zij hun dienstwapen trekken. Uiteindelijk zouden ze er vier neerschieten.

Volgens de jury weet Molle „in één enkel beeld de dreiging, de chaos, de angst en het ongeloof bij de drie overrompelde agenten over te brengen. Een pure, ijzersterke nieuwsfoto en een waardige afsluiting van een eeuw persfotografie.”

Slap aftreksel
Molle, die veel in de Volkskrant publiceert, is inderdaad een terechte prijswinnaar. En ook de jury zal opgelucht zijn dat ze ditmaal een binnenlandse foto als beste naar voren kon schuiven. In '97 en '98 waren het buitenlandfoto's die werden gekozen tot beste plaat van het jaar. Was de ene een min of meer slap aftreksel van een al eerder winnend beeld uit de internationale wedstrijd World Press Photo; de andere zou zonder bijschrift vermoedelijk direct zijn weggegooid.

De tekst eronder en niet de foto zelf zorgde de afgelopen jaren voor de eerste prijs. Dat tot grote en terechte boosheid van het Nederlandse fotografenkorps. Er werd zelfs geopperd de buitenlandfoto's buiten de Zilveren Camera te laten vallen en er een aparte prijs voor in het leven te roepen. De ZC-jury heeft het signaal begrepen.

Marcel Molle sleepte bovendien nog een andere prijs in de wacht: Fotojournalist van het jaar 1999. Daarmee werd zijn hele werk van het afgelopen jaar beoordeeld. Dertien andere persfotografen liet hij achter zich.

Digitaal
Er werden meer digitale foto's ingestuurd dan ooit. Vier jaar geleden was een op de vijf beelden digitaal; in 1999 werd driekwart van de beelden ingeleverd op zipdiskette, jazzdisk of cd-rom. Overigens was de (technische) kwaliteit van de foto's lager dan in 1998, aldus de jury.

Natuurlijk heeft de Zilven Camera 1999 nog meer winnaars opgeleverd. Er werden prijzen verdeeld in de categorieën ”landelijk nieuws”, ”politiek nieuws”, ”dagelijks nieuws”, ”sport”, ”kunst, cultuur, architectuur en techniek”, ”portretten”, ”buitenland nieuws” en ”buitenland documentaire fotografie”.

De eerste prijs in de categorie ”landelijk nieuws” had tot onderwerp de burgemeester van Kollum, die tijdens een inspraakavond over het asielzoekerscentrum werd bekogeld door woedende inwoners. Een foto van Catrinus van der Veen. De zonsverduistering (Arie Kievit) kreeg de tweede prijs. Raymond Rutting (ANP) viel eveneens in de prijzen met een serie over een verwaaide koningin Beatrix op de Nederlandse Antillen.

Eveneens een mooie fotoserie is die van Dolph Cantrijn over de zeevisserij. Indrukwekkend is de plaat van Eddy van Wessel over de oorlog in Tsjetsjenië. De foto toont een collaborateur die door het verzet is opgehangen.

Het fotoboek ”De Zilveren Camera 1999” is een heel aardig document, met daarin de fotojournalistieke hoogtepunten van vorig jaar.