ISBN 90 384 1400 5
Pagina's: 48
Prijs: ƒ 25,-

Recensie door Y. D. Verkuil-Wolters - 10 mei 2000

Ideeën voor een mooi gedekte tafel

Een feestelijk diner is pas af met een mooi gedekte tafel en menukaarten die daar helemaal bij passen. Stella Ruhe reikt een boek vol ideeën aan: ”Feestelijke menukaarten”.

Wanneer je helemaal vrij bent om te bepalen wat je je gasten voorschotelt, is het leuk de maaltijd een bepaald thema te geven. Denk hieraan bij het samenstellen van het diner. Een tafel in Chinese sfeer vraagt andere menukaarten dan een Hollandse maaltijd (leuk rond Koninginnedag). Of wat te denken van een vismaaltijd met blauw-wit tafellaken en een menukaart in marinestijl? Het is maar waar je energie in wilt steken, want op deze manier gasten uitnodigen kost natuurlijk wel wat meer creativiteit. Dit inspirerende boek helpt daarbij een handje.

Verzamelen
Menukaarten maak je voor een kortstondige gelegenheid. Neem hierbij het feit dat het werk in de keuken meestal ook de nodige tijd vraagt. Het is dus zaak dat je de kaarten ruim van tevoren maakt, dat geeft rust.

Papier en lijm zijn simpelweg de basisbenodigdheden voor de kaarten in het boek ”Feestelijke menukaarten”. Het is handig om allerlei soorten papier die je mooi vindt in de loop van de tijd te verzamelen. Wanneer je dan aan de slag wilt, kun je alle kanten op. Voor een stevige kaart is 200 grams papier aan te bevelen. Verder gebruikt de auteur het liefst fotolijm, omdat je daarmee het papier nog even kunt verschuiven nadat je het hebt opgeplakt. De overtollige lijm kun je na het drogen heel gemakkelijk met je vinger wegwrijven.

Voor in het boek staat de algemene werkwijze die verderop bij de verschillende tafels nader uitgewerkt wordt.

Subtiel
Als eerste zijn de witte en de romantische tafel aan de beurt. Bedenk dat een witte tafel eigenlijk voor bijna alle gelegenheden goed is en zeker niet saai hoeft te zijn. Stijlvol is het om zo'n tafel te combineren met crème kaarten, afgezet met jute touw. Probeer de verdere tafelgarnering niet al te bont te maken. Een glazen schaal met daarin wat drijvende bloemen is heel subtiel.

Voor de menukaarten op Koninginnedag zijn postzegels gebruikt met de portretten van Wilhelmina, Juliana en Beatrix. Deze zegels zijn in gebruikte vorm voor weinig geld te koop. De rest van de kaart bestaat uit vlaggenkleuren, wat een feestelijke aanblik geeft.

Heb je een mooi handschrift, dan kun je met een kalligrafeerpen of zilverstift de kaart een persoonlijke noot geven. Bijvoorbeeld door de naam van de gast en de datum op de voorkant te schrijven. Is je handschrift niet zo mooi, dan biedt de computer met WP of Word onder Windows ongekende mogelijkheden. „De mooiste lettertypen voor dit soort kaarten vind je onder de namen Brush en Script; het lijken handgeschreven letters en de variaties zijn talrijk. Als je de menuteksten op de computer maakt, spaar je bovendien veel tijd en kun je hele series achter elkaar uitprinten”. Door het hele boek heen staan trouwens allerlei verschillende lettersoorten met de namen erbij.

Plaatjes
Geen aandacht besteedt dit bijzondere boekje aan menukaarten voor kinderen. Hoewel veel kaarten juist door bepaald kleurgebruik toch wel zullen aanspreken, zou ik het ook leuk vinden om te laten merken dat je aan hen hebt gedacht. Zo is het voor de allerkleinsten die nog niet kunnen lezen een leuk idee om de gerechten die genuttigd worden op te plakken in de vorm van plaatjes. In oude tijdschriften zijn altijd wel plaatjes van een bord tomatensoep of een krop sla te vinden. Het is natuurlijk ook mogelijk ze dit zelf te laten doen. Heb je meteen een leuke bezigheid voor een regenachtige middag.