Harmelen, 1999
ISBN 90 5495 272 5
Pagina's: 96
Prijs: ƒ 34,75

Recensie door Mariska Wolters - 26 april 2000

Handboek voor skaters

Na het lezen van het boek ”Inline skating” ben ik een gespleten persoon. Met een fiks aantal valpartijen nog in gedachten kun je moeilijk enthousiast worden, zegt mijn ene helft. De andere helft beseft dat het bijna onmogelijk is om dit naslagwerk door te nemen zonder zin te krijgen om de wielen onder te binden.

Het aantal skaters groeit. Uiteraard neemt daarbij ook de kans toe dat iemand in de nabije omgeving door deze steeds populairder wordende sport een pols, een arm, of een been breekt. Letsel helemaal voorkomen is er volgens de schrijver van het handboek voor skaters, ”Inline skating”, niet bij. Wel valt er veel te doen om de kans op schade te beperken. Het beschermen van je hoofd, ellebogen, knieën, polsen, handpalmen en enkels is daarbij een vereiste. Draag die bescherming daarom ook.

Bovendien is het van belang dat je weet wat je kunt en vooral wat je niet kunt. Het is mogelijk om met het boek ernaast de basisbeginselen van het skaten onder de knie te krijgen. Door bijvoorbeeld met je bovenlichaam iets voorover te skaten, voorkom je dat je gemakkelijk achterover valt. De vele foto's en de compacte beschrijvingen geven een goed idee van hoe het allemaal in z'n werk gaat, maar oefenen in de praktijk is een must.

Stuntskaters
Wie al veel geoefend heeft, bladert wellicht liever door naar de rest van het boek. Dat handelt behalve over het fitness skaten voor een groot deel over speed skating, stunt skating en hockeyen op skates.

Stuntskaters zijn voor een deel verantwoordelijk voor het imago dat inline skating op dit moment heeft. De wijde broeken –daar kan de bescherming onder– van de street skaters horen daar onder meer bij. Wie een afschuw van dit soort uitingen heeft, kan ”Inline skating” beter niet aanschaffen, want het 96 pagina's tellende boek ademt door de vele kleurenfoto's de sfeer die deze tak van sportbeoefening eigen is.

Toch is deze uitgave niet alleen op dit soort skaters gericht. ”Inline skating” geeft ook veel informatie aan degenen die de wielen voor het verbeteren van hun conditie onderbinden. Ook degene die weten wil hoe het allemaal begon, die hulp zoekt bij het kiezen van de juiste skates of die de agenda van de belangrijkste wedstrijden of adressen van de dichtstbijzijnde skateschool wil bemachtigen, komt aan zijn trekken. Soms vraag je je zelfs af of er niet te veel informatie in het boek te vinden is, want wat wij als Nederlanders aan leuke skateplekken in Londen, Florida, New York en Californië hebben, blijft me duister.

Het laatste hoofdstuk is voor alle skaters van belang. Die bladzijden gaan over het onderhoud van je skates. Met verschillende foto's wordt duidelijk hoe je de wielen, maar ook de schoenen het best een opknapbeurt kunt geven. De leus is: zorg goed voor je spullen, dan zorgen je spullen ook goed voor jou.