Harmelen, 1999
Pagina's: 65
Prijs: ƒ 34,75

Recensie door Mr. S. de Jong - 16 februari 2000

Vroeger kabbelt
in series voorbij

„Het is heel moeilijk waarheid van legende te scheiden”, schrijft John Guy in ”Het leven van de Vikingen”. Toch waagt de schrijver een poging het bestaande beeld van de rauwe, onbeschaafde krijgers uit het noorden van Europa wat bij te schaven. In deze geslaagde jeugdserie van uitgeverij Ars Scribendi over het leven van oude volken trekken ook de Egyptenaren, Grieken en Romeinen aan het oog voorbij.

In thematisch gerangschikte hoofdstukken komt het leven van de desbetreffende volken puntsgewijs aan de orde. Gekleurde illustraties zijn in ruime mate voorhanden. Achterin ieder deeltje staat een register. Het eerste hoofdstuk zou overigens gebaat zijn bij een tijdbalk. Dat moet toch niet al te veel problemen opleveren. Verder bevatten veel pagina's geen bladzijdenummer omdat de illustratie er overheen loopt.

In een andere reeks, ”Terugblik” genaamd, verschenen ”Japan onder de shoguns” en ”India ten tijde van het Mogol keizerrijk”. Wie dolgraag wil weten wat moguls en shoguns zijn, moet de deeltjes maar eens aanschaffen. Is de hiervoor genoemde serie meer op het wel en wee van personen uit lang vervlogen tijden gericht, in deze staat meer de grote lijn centraal. De hoofdstukken zijn wat langer en gaan iets dieper op de geschiedenis in. Ook hier geen gebrek aan illustraties. Tevens bevatten de delen informatieve kadertjes, een chronologisch overzicht, verklarende woordenlijst en een register.

Een hiervan afwijkende opzet heeft de serie ”Grote rivieren”, waarin de loop van de Mississippi (em-ai/es-es-ai/es-es-ai/pi-pi-ai) en de Ganges op papier wordt gevolgd. Michael Pollard, die ook voorgaande delen voor zijn rekening nam, neemt de rivier als uitgangspunt en beschrijft hoe het leven zich in, om en op het water afspeelt. Een leuke opzet, die in de reeks beeldend wordt uitgewerkt.

Ten aanzien van de Mississippi een kleine kanttekening over het hoofdstuk ”De eerste Amerikanen”. Helaas voor de indianen, die claimen de oorspronkelijke bewoners te zijn, vindt de opvatting dat de eerste bewoners van het continent uit Europa kwamen steeds meer ingang. Om een minieme oneffenheid te noemen, in het deel over Bangladesh vermeldt Pollard dat het land wereldwijd de grootste producent van jute is. Hij vergeet erbij te zeggen dat de vraag hiernaar sterk terugloopt.

De serie ”20e eeuwse kwesties” van Ars Scribendi beschrijft ten slotte verschuivingen in standpunten bij maatschappelijke verschijnselen zoals racisme, vrouwenrechten, misdaad en straf. Eigentijdse geschiedenis, want kwesties die in de achterliggende eeuw speelden, hebben de drempel van de nieuwe eeuw probleemloos genomen.

Zoals gewoonlijk heeft de uitgever veel zorg besteed aan de vormgeving van de diverse deeltjes. De inhoudelijke waardering hangt af van de uitgangspunten die de schrijvers hanteren. Dat betekent concreet een positieve benadering van homoseksualiteit en vrije abortus –om twee aspecten uit ”De rechten van de vrouw” als voorbeeld te nemen– die een christen niet kan accepteren.

Deze series lenen zich vooral voor gebruik door scholen en bibliotheken.