| Binnenland | 9 oktober 1999 |
Promovendus: Massaal onderzoek leerlingen is achterhaaldSchoolarts staat schaakmatDoor J. Visscher Je moest uit de klas, zag de dokter in witte jas, deed een verplichte plas en verheugde je op het moment dat het hele circus weer achter de rug was. Op een weegschaal staan, naar priegelige lettertjes kijken, een apparaat in je oren, koud ijzer op je borstkas, dat soort dingen. Zijn al die spanningen voor de schoolarts vergeefs geleden? Een beetje wel. Althans, in de visie van de Groningse epidemioloog dr. P. A. Wiegersma, die deze week aan de Katholieke Universiteit Nijmegen promoveerde op de langetermijneffecten van de jeugdgezondheidszorg. De Groningse onderzoeker komt tot de conclusie dat massaal gezondheidsonderzoek onder leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs veelal verspilde moeite is. Kortom, de schoolarts staat schaakmat. Wiegersma licht toe: Een stelselmatige gezondheidskeuring onder álle scholieren is niet meer van deze tijd. Zo'n systeem kost handenvol geld, maar is achterhaald, veel te rigide. Stoep De Groningse wetenschapper baseert zijn opvattingen over de rol van de schoolarts onder meer op zijn onderzoek naar de effecten van preventief onderzoek naar scoliose, een rugafwijking. Er blijkt geen enkel verschil te bestaan in operatiecijfers in gebieden waar de schoolarts wél massale onderzoeken hield en waar dat niet gebeurde. De Groningse GGD'er vindt dat niet vreemd. Voor het onderkennen van rugklachten heb je niet per se de schoolarts nodig. Ook een gymnastiekleraar of een ouder kan zien dat iemand iets met zijn rug heeft. Averechts Dat er in 'spreekuurgebieden' meer zelfmoordpogingen worden gedaan, heeft mogelijk te maken met een soort valse geruststelling bij leraren, oppert de onderzoeker. Een leraar denkt wellicht: Er is een spreekuur, daar kan de scholier terecht, ik hoef niet meer zo erg op hem te letten. Roer om Maak bijvoorbeeld ook meer werk van de opvang van minderjarige alleenstaande asielzoekers. Die kinderen hebben vaak een traumatisch verleden, lichamelijk en geestelijk. En die worden dan in de Nederlandse maatschappij gedropt. Die kinderen hebben hulp nodig. De pas gepromoveerde Groninger beseft dat zijn wensen niet bij iedere schoolarts in goede aarde zullen vallen. Niemand vindt het leuk dat z'n werkwijze wordt aangevallen. Maar ik ben al blij als de jeugdgezondheidszorg haar beleid kritisch onder de loep neemt. Waardevol Lang niet alle ouders zijn in staat ziektes bij kinderen voortijdig te ontdekken, aldus voorzitter drs. M. Wagenaar, reagerend per mobieltje vanaf haar fiets. Een onderzoek van de schoolarts is heel waardevol. Het is heel goed om de ontwikkeling van jonge kinderen goed in de gaten te houden. Ouders en leerkrachten zijn daar lang niet altijd toe in staat. Bezoek aan de schoolarts is de enige grootschalige gezondheidscontrole die scholieren ondergaan, beklemtoont Wagenaar. Er komt een reeks punten aan de orde. Het gaat niet alleen om eventuele lichamelijke klachten, maar ook om contacten in het gezin en met vriendjes. Vaak krijgen ouders van de schoolarts nuttige tips mee. Bezwaren Het is goed mogelijk dat door de schoolarts onderzochte leerlingen veel eerder worden doorverwezen naar het ziekenhuis, waardoor hun kwaal nog maar in het beginstadium is. Bij niet-onderzochten zou de afwijking wel eens veel verder gevorderd kunnen zijn. |