Binnenland 15 april 1999

Strafrechtelijk onderzoek naar handelwijze KLM

Eekhoorns afgemaakt
in hakselmachine

SCHIPHOL – De 440 eekhoorns die vorige week op Schiphol strandden, zijn aan hun eind gekomen in een hakselmachine, een soort versnipperaar, aldus een woordvoerder van de KLM gisteravond. Justitie stelt een strafrechtelijk onderzoek in naar de gang van zaken. De KLM biedt haar „oprechte excuses aan voor het afmaken van de eekhoorns.”


KLM Cargo heeft de Noord-Amerikaanse gestreepte grondeekhoorns maandag laten afmaken in opdracht van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV). De vereiste export- en gezondheidspapieren ontbraken. Ook deugde de verpakking niet. Tientallen dieren wisten dan ook te ontsnappen door zich door de verpakking heen te knagen, aldus de Dierenbescherming.

De dieren waren op doorreis van China naar Griekenland. De verzender wilde de Noord-Amerikaanse gestreepte eekhoorns niet terugnemen. Buiten Europa wilde geen land de dieren opnemen.

De Dierenbescherming zei gisteravond te weten van het gebruik van de hakselmachine. „Van bronnen bij de KLM hebben we vernomen dat de ontsnapte dieren met een brandslang in een hoek zijn gedreven. Vervolgens hebben medewerkers ze gevangen en levend in de hakselmachine gegooid”, zegt M. Bleijenberg. Ook de overige dieren kwamen op die manier aan hun eind.

Haantjes
De hakselmachine is een soort versnipperaar die ook wordt gebruikt in de bio-industrie. Haantjes worden daarin afgemaakt omdat immers alleen kippen geschikt zijn voor de legbatterij. „Haantjes zijn vrij klein en dan kun je ervoor zorgen dat eerst hun kop eraf gaat. Maar deze eekhoorns zijn veel groter. Ze kunnen de omvang hebben van drie handen”, aldus Bleijenberg, die vindt dat ook haantjes niet op deze manier afgemaakt zouden mogen worden.

Van de ontsnapte eekhoorns zijn de meeste later gevangen en afgemaakt. Enkele exemplaren wisten te ontkomen. Een van hen heeft onderdak gevonden bij een KLM-medewerker. „De medewerker heeft het dier gevonden en het mee naar huis genomen. We weten dat omdat naar de Eekhoornopvang in De Meern is gebeld met de vraag hoe voor de eekhoorn te zorgen”, vertelt Bleijenberg.

Onderzoek
Justitie in Haarlem stelt een strafrechtelijk onderzoek in naar de omstreden dood van de 440 eekhoorns, aldus het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.

Ook KLM Cargo gaat een „diepgaand onderzoek” instellen naar wat er precies is gebeurd in Peking bij de aanname van de zending met de eekhoorns. De vliegmaatschappij benadrukt dat het afmaken is gebeurd in opdracht van de RVV. „De KLM meent dat de opdracht onethisch was.”

De vliegmaatschappij onderschrijft de kritiek die het publiek en diverse organisaties op het besluit hebben geuit. Zij wil het afmaken van dieren in de toekomst voorkomen. Zij wil hierover gaan overleggen met de Dierenbescherming, Stichting AAP, Wereld Natuurfonds, Cites Nederland, Stichting Eekhoornopvang, de European Association of Zoos and Aquaria en de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen.

Jaarlijks verblijven miljoenen beesten in het KLM-dierenhotel op Schiphol. De KLM benadrukt dat het bij de dood van de eekhoorns om een incident gaat. „Het gebeurt maar een paar keer per jaar dat wij dieren moeten terugsturen. Als de fokker de eekhoorns had teruggenomen, was er geen enkel probleem geweest”, meent Y. Eddini van de KLM. „We hadden ze terug kunnen sturen, maar dan waren ze op het platform in Peking de hongerdood gestorven.”

Volgens de Dierenbescherming is het incident met de eekhoorns een van de vele. „De controle en opvang van dieren op Schiphol schieten ernstig tekort. Er moet hoognodig een degelijke quarantaine en opvang komen.”