Binnenland

De lading

AMSTERDAM – Wat zat er in de Boeing van El Al, vlucht LY 1862, van Amsterdam naar Tel Aviv? Het meeste is bekend, maar van de laatste 20 procent lijkt niemand wat te weten. Eind deze week weten we wellicht meer.

Gezagvoerder Fuchs komt op 4 oktober 1992 met een volgeladen 'kist' uit New York. Op Schiphol wordt een deel van de lading van de 4X-AXG uitgeladen, volgens El Al en de vrachtbrieven: giftige stoffen, vloeibaar helium, cartridges en lichtkogels. Daarvoor in de plaats komen ongevaarlijke goederen en „diverse gevaarlijke stoffen”, dat zijn waarschijnlijk cosmeticaproducten.

Uiteindelijk vertrekt het toestel met 114.698 kilo vracht naar Israël. Daarvan komt 42.718 kilo uit de Verenigde Staten en is 71.980 kilo in Amsterdam ingeladen

In het ramptoestel zijn bij vertrek heel verschillende goederen aanwezig, variërend van een drukpers tot thermometers, onderdelen voor computers, verf, sportartikelen, textiel, chirurgische instrumenten, farmaceutische producten, brillen, schoenen, autolampen, garen, televisietoestellen en pompen.

Daarnaast vervoerde de Boeing 3930 kilo aan militairen goederen: reserveonderdelen voor F-15's, tanks, raketten, vliegtuigen, Bell-helikopters, Patriots; elektronica en ook nachtkijkers, gereedschap, navigatie-instrumenten, torpedo-onderdelen. Ruim de helft van de kleine 4000 kilo betrof een motor van een militair DC3-vliegtuig.

Gezagvoerder Fuchs, eerste officier Ohad en boordwerktuigkundige Sofer hadden verder tal van chemische stoffen aan boord. De vrachtbrieven lijken wat dat betreft op het eerste gezicht „abracadabra”: nafta/hydrocarbon, dieethylenetriamine, ethanol-propanol, nitrocellulose en andere verbindingen. Heel onschuldig staan daar tussenin opeens de ”cosmetics” (nagellak en parfum), maar wel met de vermelding ”explosive”.

Totaal zijn er ruim 2500 liter aan brandbare stoffen en 25 kilo aan bijtende stoffen aan boord. Grote consternatie ontstaat er als een journalist in oktober 1998 ontdekt dat in het El Al-toestel ook een basisstof voor het zenuwgas sarin aanwezig was. Fuchs vervoerde ten minste tien vaatjes van elk 19 liter met DMMP, dimethyl-methylfosfonaat.

Ten slotte tankte Fuchs 72 ton kerosine op Schiphol. Daarin zat de grootste explosiekracht.