Binnenland

Afbreken motor
El Al-Boeing
geen incident

Van onze redactie politiek
DEN HAAG – De Bijlmerramp begon met het afbreken van de twee rechtermotoren van El Al-vlucht 1862 boven het Gooimeer. De ophanging van de motoren scheurde als gevolg van metaalmoeheid in de borgpennen. De parlementaire enquêtecommissie stelt dat dit geen incident was in de geschiedenis van de 747.

De feiten op een rij:

•  29 december 1991, bij Taipei (Taiwan) verliest een 747, net als bij de Bijlmerramp, z'n twee rechtermotoren, wat leidt tot een crash

• 15 april 1992, Miami, tijdens de start verliest een 747 motor nummer drie

•  11 september 1992, tijdens een check wordt ontdekt dat een borgpen van een 747 is gebroken, de motor hangt scheef

•  4 oktober 1992, Amsterdam, El Al-vlucht 1862 crasht in de Bijlmermeer na het verlies van beide rechtermotoren

•  8 oktober 1992, bij een 747-passagierstoestel wordt een grote scheur in het ophangoog van de motor gevonden

•  31 maart 1993, een 747-vrachttoestel verliest motor twee tijdens het klimmen en maakt, ondanks besturingsproblemen, een veilige landing

Boeing heeft na de Bijlmerramp besloten over te gaan op een ander systeem van motorophanging. De bestaande vloot werd voor meer dan 2 miljard dollar aangepast.