Binnenland

Eerdere berichtgeving

Commissie bezit belastende informatie

Onderhoud door El Al
onder vuur in enquête

Van onze redactie politiek
DEN HAAG – De parlementaire enquêtecommissie Vliegramp Bijlmermeer is sinds vorige week in het bezit van belastende documenten over het technisch onderhoud van El Al-Boeings. De documenten komen van een interne databank met technische gegevens van El Al in Tel Aviv en gingen vergezeld van een anonieme begeleidende brief.

Voorzitter Meijer van de enquêtecommissie wilde vrijdag nog geen mededelingen doen over de aard van de stroom aan nieuwe informatie die de commissie sinds het begin van de openbare verhoren kreeg toegezonden. Zaterdag werd duidelijk dat bij de nieuwe informatie in ieder geval het belastende EL Al-materiaal zit. De anonieme tipgever stuurde de informatie niet alleen naar de commissie maar ook naar NRC Handelsblad.

De documenten zouden aantonen dat El Al het niet zo nauw neemt met het onderhoud van relatief oude Boeings van het type 747 die een paar keer per dag via Schiphol van en naar de Verenigde Staten vliegen. De vliegtuigen vliegen soms door met kleine technische mankementen als een verkeerd afgestelde motor, olielekkages of problemen met de vleugelkleppen.

Volgens deskundigen is zoiets in Nederland ondenkbaar. De enquêtecommissie neemt de informatie daarom „zeer serieus.” Zij wil de enquête uitbreiden met onderzoek naar het onderhoud van het deel van de El Al-vloot dat regelmatig Schiphol aandoet.

Foto's van de Boeing 747 die in de Bijlmer crashte, vertonen een extreme scheefstand van de motoren. Bovendien zou er roestvorming te zien zijn bij de ophanging van de motoren. De ramp begon toen het El Al-vliegtuig boven het Naardermeer de twee rechtermotoren verloor.

De nieuwe informatie maakt een aantal verhoren in de komende week extra interessant. Deze week staat de toedracht van de ramp centraal. Aanstaande vrijdag wil de commissie daarvoor de Israëliër A. Amir, voormalig vice-president van El Al, verhoren. Tegelijk met Amir moet D. Finkelstein, hoofd onderhoud van El Al, voorkomen.

Vrijdag verwacht de commissie ook de Amerikaan J. D. Rodrigues, topman bij Boeing. De vliegtuigfabrikant heeft steeds laten weten dat een scheefstand van 3 graden niet uitzonderlijk is voor een Boeing-motor. Rodrigues zal zich mogelijk laten vervangen door B. Eberhardt, de huidige ”director of aviation safety.

In gijzeling
De Bijlmercommissie heeft getuige A. J. Bos, die vorige week woensdag voorkwam, gesommeerd zijn bronnen binnen 96 uur vertrouwelijk bekend te maken. Bos legde in zijn gesprek met de commissie diverse zonderlinge verklaringen af, die hij zei te hebben van anonieme derden. Maakt Bos zijn bronnen niet bekend, dan kan de commissie hem volgens de Enquêtewet in gijzeling nemen totdat hij praat.