Te vet, sponzig en een taaie korst
Test: Helft oliebollen haast onverkoopbaarROTTERDAM Ook dit jaar kan de consument die niet zelf wil bakken, zijn oliebolletje beter in de (banket)bakkerswinkel kopen dan aan de kraam. Het Algemeen Dagblad liet voor zijn jaarlijkse Nationale Oliebollentest op 58 plaatsen gekochte oliebollen 'proeven'. Daarvan kregen er slechts vijftien het predikaat voldoende. Zesentwintig werden gekwalificeerd als onverkoopbaar. Van de beste bolletjes kwamen er tien uit de zeventien onderzochte bakkerswinkels en vijf uit de veertig onderzochte kramen en één koffieshop. Kwaliteitsbakker Steevens in het Limburgse Stein mag zich net als in 1996 en 1997 oliebollenkoning noemen met een 7,5. Zijn inzet, met onder meer proefbakken, legt hem geen windeieren. Verkocht hij in 1995 nog 30.000 oliebollen, in 1996 na de test werden het er 270.000 en vorig jaar 600.000. Misschien dit jaar wel 750.000, aldus de bakker. Een panel kocht per kraam of winkel twintig oliebollen en noteerde meteen gegevens over onder andere prijs, netheid van de zaak en hygiëne van het personeel. Daarna onderwierpen keurmeesters van het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen de bollen aan een onderzoek in hun laboratorium. De afgekeurde oudejaarslekkernijen leden aan vetzucht, hadden sponzige structuren, verkoolde vruchten of taaie korsten. Ze smaakten naar oude olie of waren niet gaar, maar wel verbrand. Dieptepunt vormden de oliebollen uit de Verkoopwagen aan de Kerkstraat in Ouderkerk aan den Amstel en die uit de kraam Bakkers Gebak aan het Burgemeester Nielenplein in Heemskerk met een min 4. Zij sluiten de lijst van acht kramen waarvan de producten het stempel onverkoopbaar en economisch delict kregen. Die acht zijn er tweemaal zo veel als vorig jaar. De voorzitter van de Nationale Bond van Kermisbedrijfhouders B. Donks weet onderhand niet meer wat hij moet zeggen. Hij is geschokt door de dit jaar ten opzichte van vorig jaar nog slechtere testresultaten. Verbaasd De Limburgse oliebol van bakkerij Steevens uit Stein boekt al drie jaar lang opmerkelijk veel succes. Naar aanleiding van de gunstige AD-testresultaten ontvangt directeur Chris Steevens uit het hele land vragen waar zijn oliebollen af te halen zijn. Oliebollenkoning 1998 Steevens is zelf eigenlijk nog het meest verbaasd over het succes. Oliebollen zijn bepaald geen Limburgs product. Wij waren altijd gespecialiseerd in nonnevotten (een Limburgse specialiteit in de vorm van strikken) en berlinerbollen. Pas drie jaar geleden zijn we oliebollen gaan bakken omdat we niet tevreden waren over onze leverancier. Op oudejaarsdag zelf verwacht de bakker de belangrijkste verkooppiek. Tijdens de kerstdagen zullen de machines, met een capaciteit van 6000 bollen per uur, 24 uur per dag draaien. Over het geheim van zijn succes wil Steevens niet veel kwijt. De bollen zijn in ieder geval niet vet, aldus de directeur die zelf ook graag zijn tanden in zijn product zet. De bakkerij zal begin volgend jaar op een nieuw in te richten oliebollenwebsite een tipje van de receptsluier oplichten. In heel Nederland gaan dit jaar naar schatting 45 miljoen oliebollen over de toonbank. |